Suomenlahden onnettomuusaluksia epäillään tähystyksen laiminlyönnistä

Kalastusaluksen uppoamiseen johtaneen onnettomuuden syytä selvitetään. Bahaman lipun alla seilaavan rahtilaiva Amazonin epäillään törmänneen suomalaisomisteiseen kalastusalukseen Florenceen Suomenlahdella viiden jälkeen sunnuntaiaamuna. Florencen nelihenkinen virolaismiehistö pääsi pelastuslauttaan turvaan.

Kotimaa
Kartta, jossa uppoamispaikka merkitty.
Suomalaisomistuksessa ollut kalastusalus jäi rahtilaivan alle keskellä Suomenlahtea.YLE Uutisgrafiikka

Rajavartiolaitoksen tutkinnanjohtajan Jan Sundellin mukaan molempien alusten miehistöjen epäillään laiminlyöneen tähystyksen.

- Näkyvyys on ollut huono, mutta merenkulkulaitteiden avulla pitäisi nähdä sumussakin, Sundell sanoo alustavien selvitysten jälkeen.

Onnettomuus sattui Viron meripelastusalueella. Onnettomuuspaikalle lähetettiin Virosta helikopteri ja Suomesta ulkovartiolaiva sekä partiovene.

Suomenlahden merivartiosto pelasti pelastuslautalle päässeen kalastusaluksen miehistön noin neljä tuntia tapahtuman jälkeen keskeltä Suomenlahtea.

Rahtilaiva jatkoi matkaansa

Kalastusalus upposi päällikön kertomuksen mukaan muutamassa minuutissa sen jälkeen, kun rahtialus oli törmännyt siihen. Rahtialus jatkoi kuitenkin matkaansa onnettomuuden jälkeen.

Uponnut kalastusalus on 23 metriä ja rahtilaiva 172 metriä pitkä. Merivartiosto pitääkin kalastusaluksen miehistön pelastumista suorastaan ihmeenä.

Rajavartiolaitos jäljitti rahtilaivan ja ohjasi sen ankkuriin Hangon edustalle. Rahtialuksen henkilöstö on alustavasti kertonut olleensa törmäyksen toinen osapuoli.

- Heidän näkemyksensä mukaan he kuvittelivat osuneensa johonkin merimerkkiin tai poijuun, tutkinnanjohtaja Sundell kertoo.

Kalastusalus oli onnettomuuden sattuessa kalastamassa keskellä Suomenlahtea. Näkyvyys oli onnettomuuden sattuessa ja pelastustöiden aikana erittäin huono.

Rahtialuksen miehistössä oli Sundellin tietojen mukaan Ukrainan ja Myanmarin (entisen Burman) kansalaisia.

Kalastusalus Florence on suomalaisen yrityksen omistuksessa ja alus on rekisteröity Suomeen. Aluksen hyväkuntoinen miehistö on jo jatkanut matkaansa kotimaahansa Viroon.

Onnettomuus sattui kansainvälisellä vesialueella, joten rikostutkinnassa tehdään kansainvälistä yhteistyötä. Suomesta tapahtumia selvittelevät rajavartiolaitoksen lisäksi myös merenkuluntarkastaja ja onnettomuustutkintakeskus.

Lähteet: YLE Uutiset / Mikko Haapanen, Jussi Salokorpi