AKT: Yli 90 km/h kulkeva rekka on manipuloitu

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitolle digitaalisten ajopiirtureiden manipulointi on vakava työsuojeluongelma. AKT:ssä on vaikea ymmärtää, miten työnantaja ja kuljettaja saadaan yhteistyössä hyväksymään lepoaikojen väärentäminen. Poliisilta AKT vaatii lisää valvontaa.

Kotimaa
Pertti Sulasalmi
AKT:n työsuojelusihteeri Pertti Sulasalmen mukaan vilppiä ajopiirtureilla tehdään juuri valvonnan vähyyden vuoksi.YLE

AKT:n työsuojelusihteeri Pertti Sulasalmi on henkilökohtaisesti nähnyt laitteen, jolla digitaalinen piirturi on saatu sotkettua. Pahvikiekoista siirryttiin digitaalisiin viisi vuotta sitten. Pari ensimmäistä vuotta näytti hyvältä. Sitten alkoi Baltiasta kuulua huhuja.

- Meillä luotettiin koko ajan siihen, että kun digipiirturijärjestelmä tulee, niin väärentäminen ja manipulointi loppuu, Sulasalmi sanoo.

AKT:lle vanha ajopiirtureiden pahvikiekkoaika oli helpompi, koska työntekijöiden palkkariita-asioissa riitti, kun kuljettaja toi liittoon näytille ajopiirturikiekkonsa. Nykyisiin järjestelmiin ay-liike ei pääse kurkistamaan.

- Eiväthän nämä vilpintekijät meille tule ilmoittautumaan. Näihin ongelmiin me törmäämme muiden asioiden yhteydessä. On valitettavaa, että tällaista voi edes olla. Kuljettajat eivät silloin välitä näistä turvallisuusasioista lainkaan, sanoo työsuojelusihteeri Pertti Sulasalmi.

AKT heittää haasteen poliisille. Pertti Sulasalmen mukaan vilppiä tehdään juuri valvonnan vähyyden vuoksi. AKT vaatii lisää ratsioita.

- Näitä voi epäillä silloin, jos rekka kulkee yhdeksääkymppiä tai ylikin. Silloin on manipulointilaite varmaan käytössä.

Lähteet: YLE Uutiset / Marcus Ziemann