Valion ja Unileverin kermariita päättyi tasapeliin

Korkein oikeus on kieltänyt Valiota käyttämästä ruokakerman markkinoinnissa ilmaisua "lisää makua - älä vettä", koska sen katsotaan halventavan ja väheksyvän kilpailjan Unileverin kasvisrasvatuotteita. Sen sijaan "käytä aitoa ruokakermaa"- mainoslause on sallittu.

talous

Kieltoa haki maitopohjaisia kasvisrasvavalmisteita myyvä Unilever, joka syytti Valiota sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa.

KKO katsoi, että "käytä aitoa ruokakermaa"-ilmaisu täyttää vertailevalle mainonnalle laissa asetetut kriteerit. Sen sijaan "lisää makua - älä vettä" lauseesta on Valion mainoksessa syntynyt vaikutelma vetisistä ja mauttomista kasvirasvatuotteista.

Korkein oikeus päätti myös, että kumpikin yritys maksaa omat oikeudenkäyntikulunsa.

Markkinaoikeus kielsi vuosi sitten Valiota käyttämästä ruokakerma-mainoksissaan ilmaisuja "käytä aitoa ruokakermaa" ja "lisää makua - älä vettä". Valio valitti päätöksestä korkeimpaan oikeuteen.

Aiemmin markkinaoikeus oli päätynyt kieltämään kilpailevien valmisteiden nimittämisen "muka-kermathan ovat oikeastaan pelkkää vettä".

Lähteet: YLE Uutiset