Tuunaaja työllistää autoverhoilijaa

Autojen entisöinti- ja tuningharrastus eli tuunaaminen työllistävät erikoisosaajia. Vaikka autoharrastaja tekee mieluiten työt itse, osaavilla ammattilaisilla, kuten verhoilijoilla on nyt kysyntää. Muutama vuosi sitten alkanut suuri tuunausbuumi on laantumassa, mutta autojen rakentelun suosio on silti Suomessa vankalla pohjalla.

Kodin tuunaus
Mika Volanen nostaa auton penkin työpöydältä.
Vanhan Toyotan penkki sai uuden nahan Mika Volasen käsissä.YLE / Juha-Petri Koponen

Huonekaluverhoilijana muun muassa Askolla kannuksensa hankkinut Mika Volanen on ollut vasta vuoden autoverhoomoyrittäjänä, mutta puskaradion, netin ja kiitetyn kädenjäljen ansiosta lahtelaiselle on riittänyt töitä.

- Ei ole onneksi tarvinnut istua sormet ristissä. Pääosa työstäni on autojen penkkien ja sisustojen verhoilua, mutta päällystän periaatteessa kaikkea mitä voi kankaalla tai nahalla päällystää.

Huonekalut Volanen sanoo kuitenkin jättävänsä muille tekijöille, koska niitä on hankala yksin pienessä tallissa liikutella ja työstää.

Vaikka tuunaajat ja autojen entisöijät tekevät useimmiten työt mieluiten itse, esimerkiksi verhoilu vaatii osaamista ja työvälineitä, joita harvalla on.

- Autoharrastajat ovat suurin asiakasryhmä, mutta myös autoliikkeet haluavat apua, esimerkiksi penkkien päällisten korjaamiseen, Volanen kertoo.

Autojen tuunaus eli niiden rakentelu omistajansa toiveiden mukaan on ollut vuodet nosteessa, kiitos muun muassa aiheeseen liittyvien tv-sarjojen. Huuma on laantumassa, mutta harrastajia Suomessa riittää.

- Ala voi erittäin hyvin. Väitän, että Suomessa on ehkä Euroopan parhaat tuunaajat ja autojen taso on todella korkea, sanoo autoharrastajien erikoislehden, GTi-Magazinen toimituspäällikkö Ilja Ojala.

Muutamasta kympistä tuhansiin euroihin

Verhoilu ei ole halpaa lystiä, kaikkien penkkien päällystämisestä voi joutua maksamaan parituhatta euroa ja ylikin. Toisaalta työ vaatii aikaa ja taitoja. Jos verhoillaan jokainen penkki, työhön pitää varata pari viikkoa aikaa.

- Varsinkin nykyautoissa sisustojen purkaminen on työlästä, koska on airbageja ja muita teknisiä ratkaisuja, jotka pitää huomioida, kertoo autoverhoilija Mika Volanen.

Hollolalaisen Ville Möllerin uudehkon auton nahkasisusta oli edellisen omistajan toimesta maalattu ja muuttui pesussa laikukkaaksi. Hän katseli muutaman kuukauden näkyä kunnes yhdessä vaimon kanssa päätti satsata uuteen nahkaverhoiluun.

- Työlle tuli hintaa hyvän nahkasohvan verran, mutta menihän siinä aikaa ja materiaaliakin eli en pidä sijoitusta liian kalliina. Ja nyt työn tuloksesta nauttii nimenomaan auton käyttäjä. Jos laittaa uudet vanteet, niistähän on iloa lähinnä muille, Möller perustelee.

Lähteet: YLE Lahti / Juha-Petri Koponen