Taksi ajaa pitkää päivää

Provisiopalkka piiskaa taksinkuljettajia tekemään pitkää päivää. Työvuoro saattaa alkaa kello kolmelta yöllä ja kestää kolmeen iltapäivällä. Takseissa ei ole ajopiirtureita, vaan ajoaikoja valvotaan kuljettajan pitämän päiväkirjan perusteella.

Kotimaa
Takseja jonossa.
Taksikuskit ajavat usein pitkiä vuoroja.Margit Alasalmi / YLE

Helsingin taksinkuljettajien puheenjohtajan Mikko Jurvasen mukaan ajoaikojen valvonta on käytännössä olematonta ja ratin takana istuu väsyneitä kuljettajia.

- Tolpalla on ihan tavallinen näky, että joku torkkuu autossaan ja häntä joutuu tönimään hereille, Jurvanen kertoo.

Jurvanen teki itse vuoden ajan pelkkää yövuoroa. Hän kertoo, että taksinkuljettajat kasvattavat tienestejään venyttämällä työpäivää 16 tuntiin tai tekemällä peräkkäin kymmeniä yövuoroja ilman vapaapäiviä.

Esimerkiksi Helsingissä saattaa lauantaina kolmelta iltapäivällä olla ratissa kuljettaja, jonka työvuoro on alkanut kolmelta edellisenä yönä.

- Kyllähän siinä kuski väsyy ja väsymys on aikamoinen vaaratekijä liikenteessä.

Ajopäiväkirjaan ei kirjoiteta kaikkea

Kuten muunkin ammattiliikenteen, taksien ajoaikoja valvovat työsuojeluviranomaiset ja poliisi. Käytännössä tämä tapahtuu kuljettajien itsensä täyttämiä ajopäiväkirjoja katsomalla.

- Jos taksi ajaa ratsiaan tai muuten joudumme pysäyttämään sen, niin pyydämme ajopäiväkirjan nähtäväksi ja katsomme, että kaikki on kunnossa, kuvailee komisario Dennis Pasterstein Helsingin liikennepoliisista.

Helsingin taksirenkien nokkamies Mikko Jurvanen kuitenkin tietää, että ajopäiväkirjaan ei kirjoiteta kaikkea.

- Yleensähän siihen merkataan vain virallinen työvuoro ja totuus on jotain aivan muuta.

Jurvasen mielestä kukaan ei tosielämässä valvo taksinkuljettajan yötöitä, työ- ja ajoaikoja tai väsymystilaa.

- Minun käsittääkseni taksinkuljettaja saa tehdä töitä niin paljon kuin haluaa ja jaksaa. Se on todella suuri ongelma taksialalla.

Onnettomuuksiin taksinkuljettajat joutuvat kaikesta huolimatta harvoin.

Lähteet: YLE Uutiset