Oikea nukkumisasento parantaa unenlaatua

Yksi tykkää nukkua vatsallaan, toinen selällään ja kolmas kyljellään. Hyvä asento nukkua on se mikä tuntuu luontevalta, mutta parhaat unet takaa nukkuminen oikealla kyljellä. Suuri osa ihmisistä nukkuu väärässä asennossa, mutta huonoa nukkumisasentoa voi muuttaa opettelemalla tai apuvälineiden avulla.

uni
Vanhus nukkuu peiton alla
YLE / Arja Lento

- Aikuiselle ehdottomasti paras asento nukkua on kylkiasento, kertoo unitutkija Markku Partinen.

- Jotkut nukkuvat vasemmalla kyljellä, mutta oikea kylki on se paras. Silloin vatsan sisältö pääsee luonnollista kautta tyhjenemään, koska vatsalaukku kaartuu oikealle.

Selällään tai vatsallaan nukkuminen on hyvin yleistä, mutta ne voivat aiheuttaa tai pahentaa unenaikaisia ongelmia.

- Jos on taipumusta kuorsaukseen tai unen aikaisiin hengityskatkoksiin, niin on selvää näyttöä, että nämä ongelmat pahenevat selällään nukkuessa, Partinen listaa.

- Vatsallaan nukkuessa pää menee huonoon asentoon ja aiheuttaa niskaongelmia. Jos on närästysongelmia, ni myös ne pahenevat vatsallaan.

Nukkumisasennon voi opetella

Suuri osa ihmisistä nukkuu yönsä väärässä asennossa, vaikka nukkumaan menisikin oikeassa asennossa.

- Ihminen hakeutuu yleensä nukkumaan siihen miellyttävimpään asentoon, joka on yleensä kylkiasento. Yön mittaan monet kuitenkin kääntyvät kylkiasennosta selälleen, Partinen kertoo.

Unitutkimusta tehdessä ihmisten vääriä nukkumisasentoja voidaan muuttaa esimerkiksi kiinnittämällä nukkujan selkään tennispallo, jotta nukkuja ei kääntyisi väärään asentoon. Myös kotona voi muuttaa totuttua nukkumisasentoa.

- Parhaan nukkumisasennon voi opetella. Hyvällä tyynyllä ja patjalla voi myös vaikuttaa siihen, missä asennossa nukkuu, Partinen kertoo.

- Miellyttävän jämäkkä, mutta ei liian kova patja on hyvä, koska silloin asentoa ei tarvitse muuttaa ja koko yön voi nukkua samassa asennossa eikä tule käännyttyä selälleen.

- Unen kannalta huonoin asento nukkumiseen on selällään.

Lähteet: YLE Lahti