Osa huoltoasemista huoltaa nyt myös autoja

Eräille huoltoasemille on palannut palvelu takaisin. Shell-huoltoasemilla työnsä ovat aloittaneet palvelumestarit, jotka tankkaavat auton ja lisäävät öljyä ja pesunesteitä, sekä tekevät pieniä huoltotöitä, kuten vaihtavat auton lamppuja. Kuluttajatutkija uskoo, että tulevaisuudessa yritykset alkavat tarjota entistä yksilöllisempää palvelua kuluttajille – jos eivät palvelutiskeillä niin ainakin verkossa.

Kotimaa
Huoltoaseman henkilökuntaan kuuluva mies huoltamassa autoa.
ST1

Palvelumestari Max Behm aloitti Liisanpuistikon Shellillä Kruununhaassa Helsingissä työnsä palvelumestarina lokakuun puolessa välissä. Itsepalveluun tottunet autoilijat ovat olleet pääasiassa iloisesti yllättyneitä siitä, että huoltoasemalla on joku, joka tulee tarjoamaan palvelua.

- Melkein kaikki asiakkaat ovat suhtautuneet myönteisesti. Vain jotkut harvat kieltäytyvät palvelusta: heille oma auto on pyhä lehmä, ja he haluavat itse hoitaa autoonsa liittyvät asiat. Kaikki ovat olleet tosi yllättyneitä, ja monet ovat kysyneet, että palveletko sinä ihan oikeasti tankkaajia, nauraa palvelumestari Max Behm.

Palvelumestari tankkasi helsinkiläisen Juho Alfthanin auton ja lisäsi tällä kertaa öljyä koneeseen.

- Tämä on ihan hauskaa, että palvelu on palannut. Tämä on sosiaalinen tapahtuma ja antaa mukavan katkon aamu- tai iltapäivän rutiineihin täällä työmatkaruuhkien keskellä, kehuu Juho Alfthan.

Tankkauspalvelua käyttävä Alfthman toivoo, että myös muualla palvelu palaisi takaisin. Esimerkiksi kaupoissa, pankeissa ja vakuutusyhtiöissä palvelut ovat vähentyneet ja muuttuneet liiaksi itsepalveluksi.

- Minun mielestäni palvelu saisi sulla takaisin muuallakin. Alueellista ja henkilökohtaista palvelua saisi olla enemmän. Itsepalvelu on aika hengetöntä, miettii Alfthaman.

Yksilöllinen palvelu tulossa takaisin - ainakin verkossa

Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Päivi Timonen pitää palvelun palaamista joillekin huoltoasemille hyvänä esimerkkinä siitä, että jotkut yritykset ovat alkaneet nyt panostaa palveluun.

- Tämä on tosi hyvä esimerkki siitä, että yritykset ovat alkaneet miettiä sitä mikä on niiden ydinliiketoimintaa. Ehkä se bensiiniasemien bensanmyynti ja autohuolto on vähän viime aikoina jäänyt pois ja nyt se on tulossa takaisin, Timonen iloitsee.

Tutkimusjohtaja Päivi Timonen uskoo kuitenkin, että nykyisen kaltainen itsepalvelu lisääntyy Suomessa jatkossakin kalliin työvoiman ja toisaalta kehittyvän tieto- ja viestintäteknologian vuoksi.

Timonen näkee kuitenkin myös sähköisissä palveluissa mahdollisuuden uudenlaiseen yksilölliseen palveluun. Hän arvelee, että yritykset ja julkishallinto alkavat tulevaisuudessa tarjota verkossa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa henkilökohtaista asiakaspalvelua, vaikkei palvelu takasin tiskeille palaisikaan.

- Sähköinen asiointi on tällä hetkellä hyvin pitkälle itsepalvelua. Tavallaan yritys ja asiakaspalvelija ovat hävinneet kokonaan ja kuluttajan täytyy ostata hoitaa kaikki asiansa koneella itse. Mutta ehkä sosiaalisen median myötä ja koko sähköisen maailman kehittymisen myötä verkkoonkin tulee uudenlaisia tapoja tarjota palveluita. Esimerkiksi pankit saattavat alkaa miettiä, voisiko pankkipalvleut olla jotakin muutakin kuin täyttä itsepalvelua tai tosi kallista pankissakäyntiä.

Lähteet: YLE Uutiset / Elina Jämsén