Jokimaan ravikeskus rakennettiin pusikkoon 30 vuotta sitten

Lahden Jokimaan ravikeskus oli 30 vuotta sitten valmistuessaan huippumoderni ja nosti Lahden ravikaupunkina maan kärkijoukkoon. Lahdessa juhlitaan lauantaina Jokimaan syntymäpäivää, mutta ravihistoria ulottuu Lahdessa paljon pidemmälle.

raviurheilu
Kari Koskinen
Lahden Jokimaan ravikeskuksen ensimmäinen toimitusjohtaja Kari Koskinen on innokas raveissakävijä edelleen.YLE / Tanja Perkkiö

Lahtelainen, nykyään yrittäjänä toimiva Kari Koskinen työskenteli Lahden Hevosystäväinseura ry:n omistaman Jokimaan ravikeskuksen toimitusjohtajana kun se aloitti toimintansa vuonna 1981. Hän aloitti tehtävässään jo vuonna -78, kun ravirata oli vielä Kärpäsenmäellä.

Koskinen muistaa hyvin, kuinka Jokimaalle muutettiin.

- Siellä oli 30 hehtaaria pusikkoa. Nykyisen parkkipaikankin alueella kasvoi lepikkoa ja aika moni talkoolainen sai sieltä usean vuoden saunapuut.

Kun Jokimaan ravikeskus avattiin syksyllä -81, se oli Koskisen mielestä Suomen hienoin, koska se oli uusin.

- Siellä oli uusimmat innovaatioratkaisut. Kävimme muissa Pohjoismaissa eri raviradoilla katsomassa, miten siellä oli yleisön palvelu ratkaistu.

Jokimaalle tuli muun muassa valtakunnan ensimmäinen kaksikerroksinen katsomo.

- Itse kavioura oli kallistettu, että hevosten oli helpompi juosta, kertoo Koskinen sen ajan moderneista ratkaisuista.

- Kaikki oli uudenaikaista ja hevosväki totesi nopeasti, että kokonaisuus oli hyvin toimiva, hän jatkaa.

Jokimaa vei Lahden Suomen kolmoseksi

Jo siihen aikaan Helsingin Vermo ja Tampereen Teivo olivat suurimmat radat. Lahti taisteli aikaisemmin kolmossijasta yhdessä Forssan, Porin ja Kouvolan kanssa. Kun Jokimaa aloitti, Lahti suhahti reilusti kilpailijoiden ohi.

Entinen toimitusjohtaja muistaa, että Lahden Hevosystäväin seuralla oli velkaa 11 miljoonaa markkaa, kun ravitoiminta aloitettiin. Huolimatta epäilijöistä, kun Koskinen vuonna 1985 lähti muihin töihin, velkaa oli enää vain noin 4,5 miljoonaa markkaa.

- Silloin totesin itselleni, ettei tätä kukaan saa enää kaatumaan.

Ravimies edelleen

Koskinen käy edelleen aktiivisesti raveissa ja hänen mielestään Jokimaa kestää hyvin vertailun muihin ratoihin. Mutta raviradoilla, kuten urheilussa ylipäänsä melkoinen kohtalon kysymys on se, kuinka sinne saadaan uutta yleisöä.

Yksi konsti on antaa raviradan alue muuhun käyttöön, kuten jo on tehtykin, kun siellä on järjestetty muun muassa maailman suurin lentopalloturnaus Power Cup. Tänä kesänä siellä ajettiin myös Suomen MM-rallin yleisöerikoiskoe.

- Olen joskus ehdottanutkin, että radan keskialueelle tehtäisiin jalkapallojunioreille harjoituskenttiä, jossa voisi järjestää myös turnauksia. Ihmiset oppisivat käymään siellä ja tulisivat ehkä toistekin.

Uutta hevosurheiluväkeä Koskinen houkuttelisi esimerkiksi ilmaisraveilla, kuten nyt lauantaina, kun Jokimaan 30-vuotisjuhlia vietetään.

Lähteet: YLE Lahti / Hanski Kinnunen