Strömsössä kotoillaan ja söpöillään

Jo lähes kymmenen vuoden ajan on puhuttu ilmiöstä nimeltä Strömsö. Mediatutkija Veijo Hietala selittää FST5-kanavalta tulevan lifestyle-ohjelman suosiota sillä, että Strömsö on turvallinen paratiisi, jossa kotoillaan ja söpöillään - se on juuri sitä, mitä ihmiset nyt uusromantiikan aikana kaipaavat.

Strömsön Jim Björni ja tuottaja Stefan Jansson istuvat valehtelupenkillä. Kuva: Riia Hantula / YLE

Vaasassa kuvattava Strömsö kerää viikoittain noin 150 000 katsojaa. Kun Strömsön merenrantahuvilalla Vaasassa pidettiin aikoinaan avoimet ovet, ohjelman faneja tuli pari tuhatta joka puolelta Suomea aina Inarista, Mikkelistä ja Helsingistä asti. Ohjelman tuottaja Stefan Jansson sanookin, että nyt jopa hieman pelottaisi järjestää avoimet ovet.

- Ensi vuonna, kun Strömsö täyttää 10 vuotta, saatamme pitää avoimet ovet, ehkä, Jansson nauraa.

Sanonta "Ei mennyt niin kuin Strömsössä" on levinnyt laajasti suomenkielisten käytössä. Mielenkiintoista on se, ettei samankaltaista sanontaa tunneta ruotsiksi. Sanonnan voi toki suoraan kääntää eri kielelle, mutta kukaan ruotsinkielinen ei sitä käytä eikä välttämättä edes ymmärrä, mitä se tarkoittaa, Jansson toteaa.

Strömsön katsojista suuri osa onkin suomenkielisiä, mikä yllätti ohjelman tekijäjoukon silloin Strömsön alkuvuosina.

Strömsö oli aikaansa edellä

Mediatutkija Veijo Hietala arvioi, että yksi syy Strömsö-ohjelman suosioon on se, että Strömsö oli reippaasti aikaansa edellä. Ohjelma edustaa Hietalan mukaan uusromantiikan aikakautta, joka hänen tulkintansa mukaan alkoi 90-luvun alkupuolella.

- Ihmisillä on halu palata takaisin juurilleen, tehdä itse asioita kierrätysmateriaaleista ja ruokaa itse viljellyistä raaka-aineista. Uusromantiikan aikana vihreät arvot ovat voimakkaasti esillä. Voisi sanoa, että Strömsö on suomalaisten fantasia mummolasta, Hietala arvioi.

- Tämä kaikki tehdään Strömsössä vielä kaiken lisäksi söpösti, hän lisää.

Hietala arvioi, että Strömsön lumo voi jatkua yhtä kauan kuin uusromantiikan aikakausi eli hänen mukaansa 2030- tai jopa 2050-luvulle saakka. Hietalan ohje Strömsön tekijätiimille onkin: Älkää muuttako söpöilyä vaan pitäkää vanha.