Kuljetusala kikkailee lainsäädännön porsaanrei’illä

Harmaata taloutta esiintyy kuljetusalalla erityisesti maiden rajat ylittävässä toiminnassa. Kuljetusalalla käytetään hyödyksi Suomen lainsäädännön porsaanreikiä, jotka sallivat muun muassa ulkomaalaisten ajoneuvojen työskentelyn Suomessa ilman rekisteröintiä.

Kotimaa
Rekkajono Suomen ja Venäjän välisellä Vaalimaan rajanylityspisteellä joulukuussa 2004.
Rekkajono Suomen ja Venäjän välisellä Vaalimaan rajanylityspisteellä joulukuussa 2004.Seppo Sirkka / EPA

Viroon, Latviaan tai Liettuaan rekisteröity kuorma-auto tai rekka on Suomen maanteillä tuttu näky. Jos ajoneuvossa on suomalainen liikennelupa, se saa olla Suomessa 30 päivää ennen kuin ajoneuvo täytyy rekisteröidä Suomeen. Rekisteröinti ja katsastukset maksavat ja sen lisäksi ajoneuvosta täytyy Suomessa maksaa liikennevakuutus. Kuljetusala pelaakin 30 päivän säännöllä ja vie ajoneuvot kuukauden välein esimerkiksi autolautalla Tallinnaan päiväksi tai pariksi. Tällöin maasta poistumisen ehto täyttyy ja autoa ei tarvitse rekisteröidä Suomeen.

- Tässä on sellainen porsaanreikä, että se ajoneuvo saattaa poistua Suomesta päiväksi pariksi ja sitten taas olla täällä sen 30 päivää, johtaja Risto Jaakkola Skal Suoritealat ry:stä kertoo.

Kuljetusyrittäjät havittelevat rekisteröinnillä pelaamisella taloudellisia säästöjä. Säännöllä pelataan erityisesti Baltian maista tulevilla ajoneuvoilla.

- Baltian maissa ajoneuvon kokonaiskustannukset on selvästi meidän kustannustasoa alhaisemmat, eroa voi olla parhaimmillaan yli 20 prosenttia, Jaakkola sanoo.

Viranomaiset ovat voimattomia

30 päivän säännöllä pelaaminen ei ole laitonta.

- Mikään laki kiellä tekemästä sillä tavalla. Jos laki antaa sellaisen mahdollisuuden, niin mehän emme voi sille mitään, ylikonstaapeli Erkki Vikman liikkuvasta poliisista sanoo.

Tulli valvoo EU-maiden välillä liikkuvia ajoneuvoja ainoastaan pistokokein.

- EU:n sisäliikenteessä maahan tuloa ja maasta poistumista ei sen kummemmin ihmetellä eikä sitä, kuinka monta päivää tämä kyseinen ajoneuvo on täällä ollut. Tässä tullaan tänne resurssi- ja priorisointipuolelle, että kun saapuvan liikenteen valvonnassakaan ei päästä aukottomuuteen, niin vientivalvonnassa vielä vähemmän, tullin ylitarkastaja Ari Peltonen sanoo.

30 päivän säännöllä Suomessa työskentelevien ajoneuvojen määrää on mahdoton arvioida, mutta välillä liian pitkään Suomessa ulkomaisilla rekisterikilvillä olleita ajoneuvoja jää kiinni.

- Eräässä tapauksessa yksittäinen tullimies kiinnitti huomiota siihen, että sama ulkomainen kuski ajoi jatkuvasti samoilla kilvillä. Kävi ilmi, että tämä auto oli ollut reilusti yli kuukauden maassa suomalaisella liikenneluvalla, Peltonen sanoo.

Autojen rekisteröinnillä pelaaminen on osa kuljetus- ja rakennusalalla rehottavaa harmaata taloutta, johon liittyy olennaisesti myös pimeän ja pienipalkkaisen työvoiman käyttöä sekä veronkiertoa.

Hallitus on luvannut antaa keväällä 2012 ehdotuksen toimenpiteistä, joilla harmaa talous pyritään saamaan kuriin.

Lähteet: YLE Uutiset / Anniina Korpela