Ruoka rakentaa identiteettiä

Ruoka ei ole enää vain ravintoa. Pienistä ruokavinkeistä kasvaa nykyään mediaa puhuttavia trendejä. Ihmiset rakentavat nykyään helposti koko elämäntapansa ruokavalion ympärille ja viestivät ruokaostoksillaan myös omaa arvomaailmaansa.

Kotimaa
Luomutuotteita
Jarkko Heikkinen / YLE

Taannoin maailmaa valloitti superfoodit, mutta nyt kohistaan lähiruuasta. Makeutusaine stevia asteli markkinoille isolla volyymillä ja kauppojen hyllyiltä etsitään hullun lailla Pakurikääpäteetä. Mikä saa ihmiset hurahtamaan ruokatrendeihin?

Tutkimus ja viestintätoimisto Kuule oy:n viestinnäntutkija Anne Leppänen pitää ruokaa muodikkaana ja edullisena tapana näyttäytyä tietynlaisena ja luoda omaa statusta.

-Sen myötä, että poimii uusia juttuja ja on vähän edellä tai ainakin ihan varmasti mukana, niin se luo ihmiselle turvallisuuden tunnetta.

Enää trendien syntyyn ei edes tarvita asiantuntijoita, vaan ruokahitit lähtevät jylläämään tavallisten ihmisten blogeista. Ruuasta on tullut identiteetin rakennuskappaleita ja omalla lautasmallilla ilmennetään omia myös omia aatteita.

-Yksi henkilö viehättyy siitä, että voi toteuttaa ekologista elämänmuotoa ja viestiä itsestään ekologisena ihmisenä ostamalla luomutuotteita ja toinen ihminen haluaa korostaa enemmän sosiaalisia suhteita ja menee patojensa ääreen valmistamaan lähipiirilleen ruokaa.

Lähteet: YLE Uutiset