Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen yhdessä yössä

"Läntistä naapuria ei voi enää nimitellä vasenkätisten maaksi", toteaa Hannu Karpo reportaasissaan. Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen 3. syyskuuta 1967. Muutoksesta hämmentyneiden ruotsalaisten kommentteja voi katsoa YLE Elävässä arkistossa.

Ulkomaat
Autoja maantiellä
YLE

Uuteen liikennejärjestelyyn siirtyminen tapahtui Ruotsissa aamun aikaisina tunteina. Moottoriajoneuvot olivat ajokiellossa koko Ruotsissa sunnuntaina 3.9.1967 kello yhden ja aamukuuden välisenä aikana. Tukholmassa kielto tuli voimaan jo lauantai-iltana kello 22 ja päättyi vasta sunnuntaina iltapäivällä kello 15. Pidennettyjä ajokieltoja oli myös muissa läntisen naapurin isoissa kaupungeissa.

Ajokielto ei kuitenkaan koskenut esim. hälytysajoneuvoja. Mutta nekin autot, joilla oli poikkeuslupa ajamiseen, pysähtyivät tien vasemmalle puolelle kello 4.50, siirtyivät sitten ajotien oikealle puolelle ja odottivat asemissaan kello viiteen, jolloin liikkeelle sai lähteä oikealla kaistalla.

Vaikka uudet järjestelyt aiheuttivat mielipahaa ja harmia, varautuivat ruotsalaiset oikeanpuoliseen liikenteeseen tunnollisesti. Maitopurkkeihin liimattiin varoitustekstejä ja ajamista käytiin etukäteen harjoittelemassa Suomen puolella.

Siirtyminen ei mennyt kuitenkaan ihan putkeen

Autoilussa oli kuitenkin vielä pitkään omat vasenkätiset kommerverkkinsä. Sulkuviivoja oli teillä keskiviivan molemmin puolin - vanhoja keltaisia ja uusia valkoisia. Kaistojen ryhmittymisnuoliakin maalattiin etukäteen ja samalla kaistalla saattoivat nuolet johtaa päinvastaisiin suuntiin.

Ammattiautoilijoita riipivät myös jalankulkijat, jotka eivät osanneet liikkua uuden liikennejärjestelyn mukaisesti. – Ihmiset nousevat pyörän selästäkin väärältä puolelta, tuskaili eräskin taksiautoilija.

Oikeanpuoleista liikennettä oli Ruotsissa kokeiltu kerran 1700-luvulla. Napoleonin Eurooppaan tuoma tapa ei kuitenkaan tuolloin jäänyt Ruotsiin pysyväksi. Suomessakin ajettiin vasenta kaistaa vuoteen 1858 saakka, jolloin hevospelien kulkukaistoja vaihdettiin .

Ruotsi päätyi vaihtamaan oikeanpuoleisen liikenteeseen vasta naapurimaittensa jälkeen, kun läpikulku Ruotsin kautta alkoi yleistyä. Vaikka naapureista poikkeava ajosuunta olisi voinut olla matkailuvaltti, halusi Ruotsi jatkossa erottua naapurimaista muilla kansallisilla erikoisuuksilla.

Lähteet: Elävä arkisto / Elina Yli-Ojanperä