Suomalaisen elokuvan musiikki kestää kansainvälisen vertailun

Ennen elokuvan musiikki tehtiin isolla orkesterilla. Nyt mieleenpainuvin sävelmä filmissä voi olla yhden soittimen soolo. Silti musiikin merkitys menestyselokuvalle on kiistaton.

kulttuuri
Peter von Bagh
Peter von BaghYle

Suomalaisen elokuvan musiikki on ollut koko äänielokuva-ajan korkeatasoista ja kestää vertailun kansainväliseen elokuvamusiikkiin.

- Meillä on ollut ammattitaitoisia ja monipuolisia muusikoita, kuten George de Godzinsky, Harry Bergström ja Toivo Kärki, jotka minulla on ollut kunnia tuntea, kehaisee suomalaisen elokuvan musiikintekijöitä elokuvahistorioitsija, elokuvamusiikin tuntija Peter von Bagh.

- Samoin nykysäveltäjistä Kari Rydman, Otto Donner ja esimerkiksi Kaj Chydenius, jonka Sinua, sinua rakastan -laulua ilman ei elokuvamusiikin iltaa voisi kuvitellakaan, Peter von Bagh listaa.

Musiikki muuttuu, merkitys ei

Elokuvamusiikilla on suuri merkitys filmin tunnelmanluojana ja elokuvan henkilöiden tunnetilojen ilmentäjänä.

- Jos elokuva on hyvä, myös sen musiikki on hyvää, toteaa Peter von Bagh.

Hyvä elokuvamusiikki ei kuitenkaan ylikorosta tunteita tai alleviivaa jännittävää kohtausta.

- Musiikilla on filmeissä näkymätön tehtävä. Musiikki ei tunne itseään vaan on hienovaraisesti tapahtumien taustalla, sanoo von Bagh.

Suomessa oli tapana muun muassa elokuvan rillumarei-vuosien aikana, aina vuoteen 1960-asti, että elokuvamusiikki soitettiin suurella, vähintään 40-miehisellä orkesterilla.

- Vasta nyt on ymmärretty, että toimivan musiikin voi tehdä yksinäinen piano tai yksi soitin, Peter von Bagh arvioi.

Hitin ympärille ei-niin-hitti -elokuva

Vanhemmissa elokuvissa koko filmi saatettiin rakentaa joko hitiksi muodostuneen musiikkikappaleen tai vaikka menestyneen artistin ympärille.

- Muistan, miten joskus filmi, jota käytiin katsomassa olikin pettymys, eikä yltänyt sisältämänsä hittikappaleen tasolle, muistelee Peter von Bagh.

Joskus musiikki jää elämään, vaikka elokuva unohtuu. Toisaalta jotkut musiikit, kuten elokuvansakin, ovat olleet yhtälailla kuuluisia jo julkaisunsa aikaan.

- Esimerkiksi Kummisetä-elokuva ja sen musiikki, samoin kuin läpilauletun Cherbourgin sateenvarjot -elokuvan musiikki ovat olleet kaikki kuuluisia, von Bagh listaa.

Isoa bisnestä

Elokuvamusiikin klassikoiksi muodostuvat laulut eivät ole aina filmien tunnnuskappaleita.

- Nykyään elokuvien musiikit tehdään huolellisesti, vaikkei hitteihin enää panosteta, toteaa Peter von Bagh ja mainitsee esimerkkinä Pirates of the Caribbean -elokuvien soundtrackit.

- Elokuvan musiikista tehty albumi tuottaa siinä, missä itse elokuvakin, muistuttaa von Bagh.

Lähteet: YLE Pohjanmaa