Helsingin hybridibussit viimein liikenteeseen

Pääkaupunkiseudun kaksi ensimmäistä sähköä ja dieseliä käyttävää hybridibussia lähtee liikenteeseen vuodenvaihteessa. Ympäristöystävällisemmän bussin kyytiin pääsee Erottajalta Seurasaareen kulkevalla linjalla 24.

Sähkö- ja hybridiajoneuvot
HSL:n hybridibussi.
HSL

Hybridibussin on valmistanut Volvo. Hybridi on niin kutsuttu rinnakkaishybridi, jossa bussi liikkuu sähkömoottorilla tai diesel-moottorilla toisistaan riippumatta tai molempia moottoreita samanaikaisesti käyttäen.

Etuna Volvon hybriditekniikassa on se, että dieselmoottori sammutetaan pysäkeillä ja liikennevaloissa, joten bussi käyttää liikkeelle lähtiessään ainoastaan sähkömoottoria, joka saa virtansa bussin katolle sijoitetuista litiumioniakuista.

Akut latautuvat kun kuski painaa jarrua

Sähkömoottorilla tapahtuva lähtö säästää matkustajia sekä melulta että pakokaasuilta. Akut latautuvat, kun bussi jarruttaa.

- Näitä Volvon 7700-sarjan hybridejä on toimitettu jo nelisensataa kappaletta eri puolille Keski-Eurooppaa ja Pohjoismaita. Se, että meillä bussit tulevat liikenteeseen vasta nyt, on ihan hyvä, sillä olemme päässeet eroon alkupuolen valmistusvioista, kalustoinsinööri Petri Saari HSL:ltä kertoo.

Saaren mukaan uudemmissa hybrideissä on muun muassa aiempaa jouhevampi siirto moottorilta toiselle ja mukavampi matkustamo.

- Bussi nytkähti kokeiluvaiheessa aika lailla kun veto siirtyi dieseliltä sähkömoottorille. Melutasoa on myös tuunattu paljon aiempaa hiljaisemmaksi.

Päästöt pienenevät

Muualla maailmassa busseilla on saavutettu 30 prosentin polttoainesäästöt perinteiseen dieseliin verrattuna. Hiilidioksidipäästöt ovat alentuneet samassa suhteessa. Hiukkapäästöt ja typpioksidit ovat 40 - 50 prosenttia tavallisia dieselautoja pienemmät.

Hybriditeknologia on erityisen sovelias keskustaliikenteeseen, jossa jarrutellaan ja kiihdytellään paljon. Hybridillä voidaan ajaa myös taajaman ulkopuolella normaalilla matkanopeudella, jolloin käytössä on vain dieselmoottori.

HSL ilmoittaa ensi viikolla, kuinka monta uutta hybridibussia liikenteeseen jatkossa tulee. Silloin selviää miten on käynyt vastikään päättyneellä kahdeksan yhtiön kilpailutuskierroksella, jossa HSL tilasi 120 uutta

- Sen verran voin paljastaa, että olemme erittäin tyytyväisiä nyt päättyneeseen kilpailutukseen ympäristönäkökulmasta, Saari sanoo.

Lähteet: YLE Helsinki