1. yle.fi
  2. Yle Uutiset
  3. Ulkomaat

Tuomioistuin tutkii Saksan korkeat polttoainehinnat

Saksassa polttoaine on ollut tänä vuonna kalliimpaa kuin koskaan aikaisemmin. Liittovaltion tuomioistuin aikoo nyt tutkituttaa, syyllistyvätkö suuret öljy-yhtiöt yhteiseen hinnoista sopimiseen.

Autoilija tankkasi Saksan Offenbachissa tämän vuoden helmikuussa. Kuva: Boris Roessler / EPA

Vuosi 2011 on saksalaisautoilijoille kaikkien aikojen kallein - keskimääräinen bensiinin litrahinta on 1,52 euroa ja dieselkin maksaa tätä nykyä 1,41 euroa. Vielä kymmenen vuotta sitten kaikki oli toisin, mutta sen jälkeen bensiinin hinta on noussut yli 50 prosentilla ja diesel yli 70 prosentilla.

- Minä olen jo vanha mies, mutta isäni omisti aikoinaan Amerikassa huoltoaseman, ja silloin litra bensiiniä maksoi viisi senttiä. Se olisi nytkin käypä hinta, sanoi autonsa berliiniläisellä huoltoasemalla tankannut eläkeläismies.

Niihin aikoihin ei ole paluuta, mutta reilun kilpailun perään saksalaiset kysyvät. Liittovaltion kartellivirasto on seurannut viiden suurimman öljy-yhtiön hinnoittelua kolme ja puoli vuotta. Ja erikoiselta näyttää.

Tällaista hinnoittelutyyliä ei löydy mistään, missä on aitoa kilpailua. Tämä on hyvin tyypillistä kartellinomaista toimintaa, sanoo Saksan kartelliviraston johtaja Andreas Mundt.

Niinpä esimerkiksi juuri ennen lomakausia kaikki öljy-yhtiöt nostavat hintojaan kutakuinkin saman verran muutaman tunnin välein. Ja tämä on toistunut vuodesta toiseen. Liittovaltion oikeusistuin ei enää katso tilannetta hyvällä. Se aikoo omalta osaltaan tutkituttaa, mikä on asioiden todellinen laita. Tämä taas sopii autoilijoille.

- Uskon että yhtiöt ovat sopineet keskenään hinnoista, ja sellainen ei tietysti tule kyseeseen. Me tarvitsemme tässä lisää kontrollia, sanoo nimettömänä pysyttelevä naisautoilija.