Duumanvaaleja arvostelleen lehden päätoimittaja sai potkut

Venäjällä talouslehden päätoimittaja on joutunut jättämään tehtävänsä lehden esitettyä epäilyjä duumanvaalien rehellisyydestä. Kommersant Vlast -viikkolehden omistava miljardööri Alisher Usmanov ilmoitti Maksim Kovalskin erottamisesta tiistaina. Tapauksesta kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Ulkomaat

Myös lehteä kustantavan yhtiön johtaja on joutunut jättämään tehtävänsä.

Kommersant Vlast uutisoi duumanvaaleista maanantaisessa numerossaan. Yksi jutun väliotsikoista kuuluu: "Miten vaaleja vääristeltiin. Todistusaineisto ja silminnäkijät".

Jutussa on lisäksi kuva äänestyslipusta, johon on tuherrettu pääministeri Vladimir Putinille kohdistettuja kirosanoja.

Lehden omistavan Usmanovin mukaan päätoimittaja sai lähteä, koska oli "rikkonut eettisiä sääntöjä". Hän ei kuitenkaan kertonut tarkemmin, mitä tarkoitti. Arvostelijoiden mukaan on selvää, että erottamisessa on kyse vain ja ainoastaan Putinia kohtaan esitetyn kritiikin vaimentamisesta.

Runsas viikko sitten järjestetyt duumanvaalit ovat herättäneet runsaasti epäilyjä niiden rehellisyydestä niin Venäjällä kuin ulkomaillakin.

Lähteet: YLE Uutiset