Google+ on kuin aavekaupunki - missä ovat ihmiset?

Teknologiajätti Googlen uuden yhteisöpalvelun maailmanvalloitus etenee haparoiden. Twitterin ja Facebookin haastajaksi kaavailtu Google+ on kerännyt ripeästi 50 - 70 miljoonaa käyttäjää, mutta nyt kasvu on alkanut hidastua. Asiantuntijan mukaan huolestuttavaa palvelun kannalta on se, että ihmiset käyttävät sitä laiskasti.

Kotimaa
Älypuhelin-grafiikka.
YLE / Stina Tuominen

Helsingin yliopistolta ei tahdo löytää millään ilveellä opiskelijaa, joka käyttäisi Google+:aa. Näin siitä huolimatta, että opiskelijat ovat sosiaalisen median suurkuluttajia.

Yli tunnin hortoilun jälkeen lykästää. Toista vuotta sosiologiaa opiskeleva Jutta Harjunen istuu koneella ja lupaa kertoa havaintojaan Google+:sta.

- Tämä on kyllä tosi helppokäyttöinen, grafiikat ovat selkeät. Esimerkiksi Gmailin käyttö ja Google-hakujen tekeminen on tosi helppoa, Harjunen kuvailee.

Kiittävää palautetta seuraa tyly tuomio.

- Huonoa on se, että täällä ei ole ketään. Facebookissa minulla on yli 350 kaveria, täällä kolme.

Googlen olisi pakko saada yliopisto-opiskelijat innostumaan Google+:sta. Muutoin yhteisöpalveluiden uusi tulokas ei houkuta mainostajia ja eikä rahaa tipu.

Ripeä kasvu hiipuu

Kesällä testikäyttöön tullut ja syyskuussa kaikille avattu Google+ on kerännyt virallisesti 48 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää. Tämä Googlen antama tieto on kuitenkin jo vanhentunut.

Alexa.com-verkkosivuston perusteella asiantuntijat arvioivat, että Google+:lla on nyt noin 71 miljoonaa käyttäjää. Kasvu kuitenkin sakkaa.

- Alkuinnostuksen jälkeen käyttäjämäärät kasvavat edelleen, mutta ilmeisesti käyntikertojen määrä, eli se tullaanko sivulle uudestaan, alkaa hidastua. Sitä voidaan pitää Googlen kannalta huolestuttavana, sanoo sosiaalisen median asiantuntija Janne Saarikko viestintätoimisto Zeelandista.

Google+:lla on valtavasti kirittävää, sillä Facebookilla on jo 800 miljoonaa käyttäjää maailmassa ja Twitterillä 300 miljoonaa. Suomessakin Facebookilla on jo kaksi miljoonaa jäsentä, Google+:lla ilmeisesti joitakin kymmeniä tuhansia.

"Liian vähän uutta"

Monen mielestä Google+:n ongelma on se, että omien kuulumisten, kuvien ja linkkien jakaminen on ollut netinkäyttäjien perussettiä jo vuosia.

- Google+ tulee Facebookiin nähden aivan liian myöhään ja tarjoaa aivan liian vähän uutta, arvioi sosiaaliseen mediaan erikoistunut yrittäjä Harto Pönkä Innowise-yrityksestä.

Pönkä sanoo, että Google+ palvelee nyt lähinnä sosiaalisen median tehokäyttäjiä videonjakopalveluineen ja piireineen.

Googlesta puolustaudutaan sanomalla, että sen yhteisöpalvelu on vasta kehitysvaiheessa. Palvelua viedään jatkuvasti käyttäjien haluamaan suuntaan. Googlen maajohtajan Anni Ronkaisen mukaan yhteisöpalvelut eivät sulje toisiaan pois.

- En usko ollenkaan, että kyseessä on joko–tai-tilanne, niin että pitää valita Twitter, Facebook tai Google+. Nykyiset internetkuluttajat ovat aktiivisesti mukana useissa sosiaalisissa yhteisöissä. Jokaisella on hieman oma roolinsa, Ronkainen sanoo.

On myös muistettava, että Googlella on kaikki eväät menestykseen: Maailman suosituin hakukone, puolen miljardin käyttäjän YouTube, yli 200 miljoonaa Gmail-tiliä, rahaa ja kovia ideanikkareita.

Kaikesta huolimatta Googlen viime vuosien läpimurtoyritykset sosiaalisen median kentällä ovat epäonnistuneet. Google ilmoitti hiljattain lopettavansa Google Buzzin, samoin kävi Google Wavelle hieman aiemmin. Voimavarat halutaan nyt keskittää tosissaan Google+:n kehittämiseen.

Lähteet: YLE Uutiset / Antti Koistinen