Tukholma purkaa Slussenin

Tukholman kaupunginvaltuusto on päättänyt, että kaupungin keskeisimpiin maamerkkeihin kuuluva Slussen puretaan uuden rakennelman tieltä. Monille suomalaisillekin tutun Slussenin uudistamisesta on kiistelty vuosia. 1930-luvulla valmistunut liikenteen solmukohta on rapistunut pahoin.

Kuva: TV4

Viime päivinä on osoitettu mieltä uutta Slussenia vastaan, mutta turhaan. Tiukan keskustelun ja äänestyksen jälkeen Tukholman kaupunginvaltuusto päätti, että on puskutraktoreiden aika.

Vanhankaupungin ja Södermalmin kaupunginosan välillä on siltojen ja alikulkutunneleiden rapistuva betoninen maailma. Siellä kohtaavat kaupungin kaikki liikennemuodot, metro, rautatie ja linja-autot. Siltojen alla on Mälariin johtavan kanavan sulku, josta paikka on saanut nimensä.

Liikennemonumentti avattiin 1935. Silloin se oli uusinta uutta ja monien arkkitehtuurin ystävien mielestä aluetta pitäisi kunnostaa vanhaa kunnioittaen eikä purkaa kokonaan.

Abba-yhtyeestä tuttu Benny Andersson kuuluu uuden Slussenin vastustajiin.

- Mielestäni kysymys Slussenin kohtalosta olisi hyvä kansanäänestyksen aihe, Andersson pohdiskeli Ruotsin radion haastatelussa, ennen kuin päätös uuden Slussenin rakentamisesta tuli.

Slussen vajoaa mereen

Tukholman kaupungin suunitelmien vastustajien mielestä näköalat peittyvät uusien korkeiden rakennusten taakse. Myös liikenneratkaisuja, kuten massiivista siltaa on kummasteltu.

Tukholman kaupungin mukaan Slussen on hiljalleen vajoamassa mereen, joten säilyttäminen ei tulee kyseeseen, eikä liikennekään lisäänny.

Kansanäänestystä Slussenista ei tule, mutta tuoreen päätöksen jälkeen on luvassa pitkä valituskierros. Kunhan rakentaminen alkaa, ennakoidaan vuosiksi liikennekaaosta.

Uusi Slussen valmistunee 2020-luvulla. Hintalapussa lukee 8 miljardia kruunua eli 900 miljoonaa euroa.