Selvitys: Jäämeren rata käyttöön vuonna 2030

Tuoreen selvityksen mukaan ratayhteys Rovaniemeltä Kirkkoniemeen voisi valmistua vuoteen 2030. Usean Lapin ja Pohjois-Norjan kunnan teettämässä selvityksessä arvioidaan, että ratayhteyden voisi toteuttaa kahdessa vaiheessa.

Kotimaa
Rautatiekisko
Jarkko Riikonen / Yle

Noin 300 miljoonaa euroa maksava rautatie Rovaniemeltä Sodankylään voisi valmistua jo vuonna 2020. Rata rakennettaisiin pääasiassa kaivos- ja puukuljetuksia varten. Radan rakentaminen on kannattavaa, jos kuljetusmäärät ovat 1,0-1,5 miljoonaa tonnia vuodessa.

Sodankylän ratayhteyden kannattavuus riippuu Anglo Americanin Viiankiaavan kaivoksen kuljetuksista, sillä Kevitsan kaivoksen ja metsäteollisuuden kuljetukset eivät riitä kattamaan radan kannattavuutta.

Sodankylästä Kirkkoniemeen rakennettavan radan kustannusarvio on 1,3 - 1,8 miljardia euroa. Tämän mahdollisesti vuoteen 2030 valmistuvan rataosuuden kannattavuus edellyttää noin 3,0 miljoonan tonnin vuotuisia kuljetusmääriä.

Jäämeren radan odotetaan saavan osansa Pohjoisen merireitin ja Itämeren maiden sekä Pohjois-Aasian tavarankuljetuksista.

Yksistään Pohjoisella merireitillä kulkee 40 miljoonaa tonnia öljyä ja maakaasua vuodessa.

Pohjois-Lapin kuntien, Rovaniemen kaupungin, Etelä-Varangin kunnan, Finnmarkin maakunnan ja Kirkkoniemen elinkeinoyhtiön toteuttaman selvitystyön väliraportti julkaistiin keskiviikkona.

Selvitys valmistuu helmikuun lopussa ja sitä rahoittavat toteuttajien lisäksi EU:n Interreg-ohjelma ja Lapin liitto.

Lähteet: YLE Lappi