Rukattu piirturi vie kuskilta kortin

Erilaiset vippaskonstit kuljetusalan lepoaikamääräysten kiertämiseksi ovat yleistymässä. Poliisi tapaa valvonnassa niin Meri-Lapissa kuin muuallakin maassa yhä useammin kuorma-autoja, joissa ajopiirturi on ohitettu esimerkiksi magneettia apuna käyttäen.

ajopiirturit
Liikkuvan poliisin Kemin yksikön päällikkö, ylikonstaapeli Jorma Lantto
Lepoaikojen noudattamatta jättäminen on yleistynyt viime aikoina kuljetusalalla, sanoo Liikkuvan poliisin Kemin yksikön päällikkö, ylikonstaapeli Jorma Lantto.YLE / Antti Heikinmatti

Liikkuvan poliisin Kemin yksikön päällikkö, ylikonstaapeli Jorma Lantto epäilee, että taustalla on alan kova kustannuskilpailu. Ajopiirturin peukalointi johtaa Lanton mukaan myös siihen, että nopeudenrajoitin lakkaa toimimasta, joten yhdistelmät ajavat usein myös ylinopeutta.

- Valitettavan usein törmää sellaisiin kuljettajiin, jotka ovat ajaneet esimerkiksi vuorokauden yhtä soittoa. Valvonnassa nämä "magneettiautot" on helppo havaita, sillä tutkan näytöltä näkee helposti, miten nopeus humpaa, kun nopeudenrajoitin ei ole toiminnassa, Lantto sanoo.

Kerrasta kortti pois

Lanton mukaan poliisi puuttuukin havaittuihin rikkeisiin ankarasti.

- Jo jonkin aikaa ajopiirturin peukalointi on otettu törkeänä piittaamattomuutena, eli siihen suhtaudutaan samalla tavalla kuin esimerkiksi 40 tuntikilometrin ylinopeuteen - kortti lähtee kerrasta, Lantto muistuttaa.

Liikenneturvallisuuden kannalta ylinopeutta etenevä yhdistelmä väsyneen kuskin ohjastamana on iso riski.

- Onneksi nämä vippaskonsteihin turvautuvat kuljettajat ovat kaikesta huolimatta vähemmistö.

Yleinen käsitys siitä, että ylinopeuksiin tai ajopiirturien rukkaamiseen syyllistyisivät erityisesti ulkomaalaiset rekkakuskit, on Lanton mielestä näköharha.

- Ulkomaalaisten kuljettajien liikennesuorite on lisääntynyt, mikä luo helposti sellaista kuvaa. Oman parinkymmenen vuoden kokemukseni perusteella suurin osa rikkeistä on kuitenkin suomalaisten kuljettajien tekemiä. Ulkomaalaisten kuljettajien kohdalla joudutaan puuttumaan useammin esimerkiksi kuorman sitomiseen, Lantto sanoo.

Lähteet: YLE Perämeri