Lähes 40 prosenttia suomalaisista seuraa televisiota netistä

Internet on noussut suomalaisten tärkeimmäksi mediaksi, kertoo Taloustutkimuksen tuore tutkimus. Internet on ensimmäistä kertaa ohittanut tärkeydessä television, sillä se tarjoaa nettitelevision lisäksi sähköiset sanomalehdet sekä sosiaaliseen mediaan osallistumisen. Netti-tv:tä katselee nyt seitsemän prosenttia enemmän kuin keväällä 2010.

Kotimaa
Yle

Internetin tärkeys on noussut kaikissa ikäryhmissä, mutta erityisesti sen tärkeys on noussut alle 35-vuotiaiden joukossa. Televisiota katselee internetin kautta 38 prosenttia suomalaisista. Yli 90 prosenttia seuraa silti edelleen myös perinteisiä televisiolähetyksiä.

Tutkimus summaa saman kuin edelliset havainnot television ja internetin käytöstä: nettitelevisio ei ole syrjäyttänyt perinteistä televisiota, vaan television katselu on monipuolistunut.

Nettitelevisiota katsellaan nyt erityisesti töissä. Vuonna 2011 kymmenen prosenttia katseli ohjelmia netissä töissä ollessaan, kun keväällä 2010 niin teki vain neljä prosenttia.

Verkkoyhteisöissä vierailevien osuus nousi jopa kahdeksan prosenttiyksikköä keväästä 2010, mikä tarkoittaa sitä, ettei sosiaalisen median veto ole hiipunut vaan kasvaa edelleen. Verkkoyhteisöissä vierailee yhteensä 54 prosenttia suomalaisista.

Tutkimukseen haastateltiin viime loka-marraskuussa tuhatta 15–79-vuotiasta sekä 2 000 yli 15-vuotiasta suomalaista Taloustutkimuksen toimesta.

Lähteet: YLE Uutiset