1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. brändit

Pohjoiskarjalaista käsityötä brändätään maailmalle

Pohjoiskarjalainen käsityö ei enää ole vain pientä puuhastelua tuvan hämärässä kangaspuiden ääressä. Sitä aletaan viedä brändituotteena maailmalle. Yhtenä työkaluna käyttöön otetaan yhteisöpalvelu Facebook.

Kuva: YLE / Riikka Heikkilä

Paikallisia käsitöitä on totuttu markkinoimaan ensisijaisesti siellä missä niitä tehdään. Taito Pohjois-Karjala ry:n tavoitteena on nyt kääntää suunta toisin päin. Laadukkaat pohjoiskarjalaiset käsityöt ja sisustustuotteet viedään brändituotteena maailmalle.

- Omilla mailla markkinat ovat liian vähäiset, ostovoimaa ei ole tarpeeksi. Pitää mennä sinne, missä palkkataso on korkealla ja tuotteet voidaan hinnoitella oikealla tavalla, muotoilee Taito Pohjois-Karjalan toiminnanjohtaja Petra Karjalainen.

Brändin nimenä Homecrafts

Brändin luomisen taustalla on Homecrafts-hanke, jota rahoittavat Pohjois-Karjalan ELY-keskus ja Euroopan maaseudun kehittämisrahasto. Yhteisöpalvelu Facebookissa hanke jo näkyy juuri Homecrafts Finland -nimellä. Hanketta on käynnistetty kuluvan vuoden aikana ja se jatkuu vuoteen 2014.

Parhaillaan rakennetaan yritysverkostoa ja luodaan sisustustuotteiden mallistoa. Vuoden 2012 aikana malliston vetovoimaisuutta testataan mm. Habitare-messuilla ja Frankfurtin messuilla. Lisäksi varattuna on ensi marraskuuksi pieni liiketila Helsingissä Lasipalatsissa. Suunnitteilla on myös hankkeen loppupuolella tuotteiden verkkokauppa.

Suomalainen suunnittelu ja käsityö kiinnostaa maailmalla

Toiminnanjohtaja Petra Karjalainen luottaa siihen, että pohjoiskarjalaisille tuotteille löytyy kysyntää maailmalla.

- Olen ihan varma että kiinnostusta löytyy. Suomalainen maku on esimerkiksi Japanissa erittäin arvostettu. Siksi Japani onkin yksi niistä maista, joissa yhteistyö hankkeessa halutaan aloittaa, sanoo Petra Karjalainen.