1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Keksijä saa sosiaalisesta mediasta lihaa luiden ympärille

Keksimisestä on tullut yhteisöllistä. Internetin sosiaalisessa mediassa kuka tahansa voi auttaa keksinnön testaamisessa, kehittämisessä tai rahoittamisessa. Yksi maailman suurimmista keksijäyhteisöistä on kickstarter.com, jonka kautta suomalaisopiskelijat ovat tuoneet päivänvaloon uuden kuulokepidikkeen.

Kotimaan uutiset
Wishbhone.
Wishbhone.Elina Bäckman / YLE

- Wishbhonen pystyy integroimaan kuulokejohtoon. Kuulokejohto pyöritetään Wishbhonen ympärille. Sitten johto lukitaan tähän meidän näppärään lukitussysteemiin, esittelee Markus Lehtonen keksintöään Wishbhonea - luunmuotoista pidikettä, jonka on tarkoitus saada taskussa matkaavat kuulokejohdot järjestykseen.

Aalto-yliopiston opiskelijakolmikko laittoi keksintönsä esittelyyn internetin kickstarter.com-sivustolle. Sivustolla yleisö voi tukea innovaatioita dollarista yli sadan dollarin lahjoituksilla. Wishbhone on kerännyt parissa viikossa lähes 14 000 dollaria.

- Tämä on lähtenyt niin hyvin käyntiin, että eihän tässä ole enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin saada Wishbhone maailmanlaajuiseen jakeluun, sanoo opiskelijakeksijä Jarkko Tiainen.

- Tavoitteena ei ehkä ole niinkään miljoonien haaliminen vaan ennen kaikkea saada luotua jotain omaa, jatkaa Lehtonen.

Sosiaalinen media minimoi riskit

Oman luomuksen markkina-arvon voi testata sosiaalisessa mediassa riskittä. Näin keksijä ei investoi rahojaan roskaan, kiittelee Jarkko Tiainen.

- Pystymme testaamaan tuotteemme kysynnän ja saamme tätä kautta ihan älyttömästi uusia kontakteja - globaalisti. Konkreettinen esimerkki on se, että olemme pyytäneet erilaisia tarjouksia Wishbhonen valmistamisesta, mutta kickstarter.com:in myötä tilanne on kääntynyt toisin päin: nyt meihin otetaan yhteyttä, että voisimmeko tehdä yhteistyötä.

Jo neljä vuosikymmentä perinteisempään innovointiin kannustaneessa Keksintösäätiössä sosiaaliseen mediaan suhtaudutaan varauksella.

- Jos tuotteella ei ole mitään suojaa, kuten patenttia, tuotteen esitteleminen kehitysvaiheessaan antaa mahdollisuuden käytännössä kenelle tahansa muulle lähteä tekemään samaa, varoittaa Keksintösäätiön toiminnanjohtaja Juha Jutila.

Merirosvot ovat jo kimpussa?

Vaikka Wishbhonelle on haettu patentti ja tuotteesta on luotu tavaramerkki, Markus Lehtonen tietää piraattien jo hyökänneen.

- Tällä hetkellä ainakin Kiinassa Wishbhonea todennäköisesti kopioidaan jo. Me emme voi sille mitään, mutta tuotteemme on suojattu ainakin Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa, joissa suurin piirtein kunnioitetaan patentteja ja tavaramerkkejä.

- Olisin kuitenkin jopa otettu jos näkisin vaikkapa internetin verkkokauppa Amazon.com:issa kymmenen eri versiota Wishbhonesta. Se olisi hieno juttu, joka kielisi siitä, että tuotteemme todella toimii, kiteyttää Jarkko Tiainen.

Lähteet: Yle Uutiset / Aleksi Hakala

Lue seuraavaksi