TAUSTA: Suomalaiset luotsit tarpeen karikkoisilla rannikkovesillä

Rahtilaivat kulkevat Suomen väylillä aina suomalaisen luotsin ohjauksessa. Luotsit varmistavat laivojen turvallisen kulun, koska Suomen saaristo on hyvin karikkoista. Luotsi pelastivat vaikeuksiin joutuneen Thor Liberty -laivan pari viikkoa sitten.

Kotimaa

Suomen aluevesiä pidetään eurooppalaisittain vaikeakulkuisina. Jokaiseen Suomeen saapuvaan rahtialukseen nousee suomalainen luotsi ohjaamaan aluksen perille satamaan.

- Suomessa täytyy olla luotsi melkein kaikilla väylillä, jotka Suomen satamiin tulevat. Lisäksi on ihan väyläkohtaisesti määrätty alue, josta luotsi otetaan laivaan, jos keli sen sallii, kertoo Suomen meriturvallisuusjohtaja Tuomas Routa Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista.

Kovassa merenkäynnissä luotsi voi itse päättää, yrittääkö hän päästä laivaan. Hätätapauksessa rahtilaiva voi esimerkiksi seurata luotsivenettä satamaan.

Rahtiaivasta tulisi kuitenkin aina lyötyä myös ajantasaiset merikortit laivan reitille sekä kohdesatamasta.

- On toki sellaisia tapauksia, että alus tulee pelkällä Suomenlahden tai Itämeren yleiskartalla, ja siitä eteenpäin luotsit sitten hoitavat ohjauksen omien kartta-aineistojensa pohjalta, sanoo Kotkan luotsiaseman luotsivanhin Hannu Lukkari.

Elektronisen navigointijärjestelmän lisäksi laivasta olisi hyvä löytyä myös paperiset kartat. Laivan miehistö voi valita suunnistavansa pelkillä sähköisillä kartoilla, mutta silloinkin täytyy käyttää rinnakkain kahta eri järjestelmää.

- Rahtilaivoilla vaihtuvat usein kohdesatamat niin nopeassa tahdissa, etteivät he ehdi hankkia uusia karttoja ajoissa, kertoo Luotsi Hannu Lukkari.

Laivan ei kannata ylläpitää koko maailman rannikoiden yksityiskohtaisia merikarttoja, meriturvallisuusjohtaja Tuomas Routa sanoo.

- Rahtilaivat kulkevat ympäri maailmaa. Täydellisten kartastojen ylläpito kaikista satamista ei ole järkevää.

Lähteet: YLE Uutiset / Anna Saraste