Hollywood kamppailee 3D-teknologian suuntaamispaineissa

Kaksi vuotta suursuosion saaneen 3D-elokuva Avatarin jälkeen Hollywoodissa ollaan yhä epätietoisia siitä, miten 3D-tekniikkaa pitäisi elokuvateollisuudessa hyödyntää. Tekniikan uutuusviehätys on jo kaikonnut elokuvissakävijöiden keskuudessa, eivätkä epämiellyttävät 3D-lasit enää innosta.

viihde
Kuva elokuvasta Tintin seikkailut: Yksisarvisen salaisuus
Kuva elokuvasta Tintin seikkailut: Yksisarvisen salaisuusWalt Disney Studios Motion Pictures

Tämän vuoden aikana julkaistuista lähes 40 3D-elokuvasta hyvin menestyneitä ovat Steven Spielbergin Tintti ja kollegansa Martin Scorsesen Hugo. Vuoden 2011 lopun häämöttäessä, elokuvantekijöiden on asiantuntijoiden mielestä pohdittava nyt kuumeisesti sitä, missä kolmiulotteisuus toimii ja missä ei.

Tulevana vuonna julkaistaan taas lisää 3D-elokuvia, joista yksi on huhtikuussa ensi-iltansa saava versio James Cameronin kassamagneetista Titanic.

Kolmiulotteiset televisiot eivät myy

Jos kolmiulotteisuus itsessään ei vielä myy elokuvaa, vaikeuksissa on myös 3D-televisioiden tuotanto. Esimerkiki Yhdysvalloissa 3D-televisioiden kallis hinta närästää kuluttajia samoin kuin yhä sen katsomiseen vaadittavat erityislasit.

Menestyselokuvista leivotaan kolmiulotteisia versioita

3D-elokuvien markkinointivaikeuksista huolimatta, monista menestyselokuvista on 3D-elokuva suunnitteilla. Spielberg aikoo tehdä 3D-version Jurassic Parkista. Muita 3D:lle käännettäviä klassioita ovat Tähtien sota -elokuvat.

Hollywood ei aio kääntää selkäänsä 3D-tekniikalle, vaan se aikoo oppia virheistään. Vuonna 2012 julkaistaan muun muassa Men in Black III:n sekä uudet Hämähäkkimies ja Hobitti-elokuvat 3D:nä.

Asiantuntijoiden mielestä hyvä tarina on silti yhä se, mikä myy. Tästä syystä tulevalle vuodelle ennustettu menestys, uusi Batman-elokuva, julkaistaan "vain" kaksiulotteisena.

Lähteet: YLE Uutiset/ AFP