SuomiTV halutaan myydä mediamoguli Rupert Murdochille

Valtakunnallista SuomiTV-kanavaa pyörittävä Family Channel on menossa myyntiin. Family Channel on hakenut marraskuussa viestintäministeriöltä lupaa saada myydä yhtiön määräysvalta yhdysvaltalaiselle News Corporation -mediakonsernille. Mediamoguli Rupert Murdochin omistama News Corporation omistaa lukuisia televisiokanavia ja sanomalehtiä eri puolilla maailmaa.

Kotimaa
Rupert Murdoch lähti Lontoon asunnoltaan vanhimman poikansa Lachlan Murdochin kanssa.
Rupert Murdoch (oik.) lähti Lontoon asunnoltaan vanhimman poikansa Lachlan Murdochin kanssa 14. heinäkuuta.Andy Rain / EPA
Rupert Murdoch lähti Lontoon asunnoltaan vanhimman poikansa Lachlan Murdochin kanssa.
Maailman suurin mediayhtiö News Corporation neuvottelee tv-toiminnan aloittamisesta Suomessa. Valtakunnallisen Suomi-tv:n omistajat käyvät neuvotteluja kanavan myymisestä News Corporationin suuromistajalle, Rupert Murdochille.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedottaa vain Family Chanelin toimiluvasta. Family Channel tai News Corporation eivät ole kommentoineet asiaa, joten ei ole tiedossa, onko Family Chanelin mahdollinen myynti osa suurempaa kauppaa.

SuomiTV:n ja sen emoyhtiön Family Channelin nykyinen pääomistaja on kanadalainen tv-alan rahoittamiseen erikoistunut yritys Ontario Inc.

Valtioneuvosto on antanut Family Channelille luvan jatkaa televisiotoimintaa, vaikka omistussuhteet ovat muuttumassa. Kaupallisten radioiden ja televisioiden toimilupajärjestelmä perustuu siihen, että valtioneuvoston myöntämiä toimilupia ei saa siirtää toiselle.

Televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain mukaan määräysvallan muutos voidaan kuitenkin hyväksyä, mikäli toimiluvan myöntämisedellytykset täyttyvät ja toiminta jatkuu toimiluvan ehtojen mukaisena.

Murdoch omistaa muun muassa Fox-televisioyhtiön, elokuvayhtiö 20th Century Foxin, Sky Italia -maksutelevisioyhtiön, Harper Collins -kustantamon, yhdysvaltalaiset The Wall Street Journal -talouslehden ja New York Post -iltapäivälehden, Britanniassa ilmestyvät The Times, The Sunday Times ja The Sun -lehdet sekä Australiassa ilmestyvät The Daily Telegraph ja The Australian -lehdet.

News Corporationin liikevaihto vuonna 2010 oli 32,8 miljardia dollaria eli noin 25 miljardia euroa, ja sillä oli yli 50 000 työntekijää.

Britanniassa yhtiö on urkintaskandaalin kourissa. Murdoch lakkautti kesällä omistamansa News of The World -skandaalilehden sen jälkeen, kun lehden toimittajien ja yksityisetsivien kerrottiin käyttäneen kyseenalaisia tiedonhankintakeinoja. Lehden on kerrottu syyllistyneen muun muassa julkisuuden henkilöiden ja murhauhrien perheiden puhelinvastaajaviestien kuunteluun.

Sekä Britannian parlamentti että viranomaiset tutkivat parhaillaan skandaalia ja sitä, onko vastaavia tiedonhankintakeinoja käytetty muissakin Murdochin omistamissa lehdissä tai muissa brittilehdissä. Myös ainakin Australiassa viranomaiset selvittävät Murdochin yhtiön toimia.

Lähteet: YLE Uutiset