1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Miehen malli

Suomen järkyttävät tapahtumat Espoon Sellon kauppakeskuksessa panevat jälleen kerran miettimään miehen mallia niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Miksi mies valitsee niin usein entisen rakkaansa, perheensä ja itsensä surmaamisen ainoaksi vaihtoehdokseen, joka jää käteen, kun pohja yhteiselolta pettää. Kun asioita katsoo täältä Etelä-Afrikasta, niin tuonkaltaiset tapahtumat eivät ole täälläkään ainutkertaisia.

Ulkomaat

Juuri päättyneen vuoden aikana vastaavanlainen verilöyly tapahtui täällä Etelä-Afrikassa muun muassa kahdella poliisilaitoksella. Surmattuaan ensin perheensä päätti virassa ollut konstaapeli ottaa mukaansa vielä muutaman työtoverinsa ja tietysti tuhoisin seurauksin. Lisäksi viime vuoden viimeisellä viikolla puitiin täällä oikeudessa tapausta, jossa afrikaanimies oli surmannut viisihenkisen perheensä, mutta jättänyt sentään itsensä henkiin, toisin kuin monasti Suomessa.

Etelä-Afrikassa tällaiset järkyttävät tapaukset ovat ennen kaikkea yleisiä afrikaaniyhteisössä, eli valkoisissa hollantilaistaustaisissa perheissä. Afrikaanit, joita kutsutaan myös buureiksi, ovat Etelä-Afrikan ensimmäisiä valkoisia asukkaita, jotka perustivat 1600-luvulla Kapkaupungin huoltokeskukseksi Kaukoitään ja sieltä takaisin Eurooppaan matkaaville laivoille.

Vuosien myötä buurit alkoivat laajentaa reviiriään yhä syvemmälle Etelä-Afrikkaan ja heistä tuli pääasiassa maanviljelijöitä ja Kapkaupungin bisnespuoli siirtyi suureksi osaksi englantilaisille kauppamiehille. Afrikaanit vastasivat puolestaan elintarvikkeiden tuottamisesta yhä lisääntyvälle laivaliikenteelle.

Afrikaaniperheessä mies päättää

Afrikaaniyhteisö, jonka kieli on afrikaani, on hyvin uskonnollinen ja siellä perheen pää on ehdottomasti mies. Miehen tehtävä on myös perheensä elättäminen. Mutta tänä päivänä tuo tehtävä ei olekaan enää helppo, sillä afrikaaniperheet ovat olleet perinteisesti suuria ja leipää heidän omistamiltaan maatiloilta ei kaikille lapsille ole enää pitkään aikaan löytynyt.

Apartheidin aikana afrikaanit olivat rotusortohallinnon selkäranka, mutta uuden, demokraattisen Etelä-Afrikan aikana heidän asemansa on merkittävästi heikentynyt ja tämä on johtanut afrikaaniyhteisön köyhtymiseen ja työttömyyden lisääntymiseen buurien keskuudessa.

Tilanne, jossa miehestä ei olekaan enää perheen elättäjäksi tai jos vaimo ansaitsee perheessä enemmän kuin mies, on perheen päälle kova paikka. Hyvin usein mies valitsee ratkaisuksi koko perheensä ja itsensä surmaamisen.

Mutta afrikaanit ei ole suinkaan ainoa yhteisö Etelä- Afrikassa, jossa miehen asema yhteisössä on uhattuna. Sama pätee erityisesti myös maan mustaan pääväestöön, jossa miehen malli on ollut kovalla koetuksella paljon pidempään kuin afrikaanien keskuudessa.

Perinteinen heimoyhteisö on luhistunut

Perinteinen metsästykseen ja alkeelliseen maanviljelyyn perustuva heimoyhteisö on Etelä-Afrikan mustien keskuudessa luhistunut jo kauan aikaa sitten ja se on tuhonnut myös miehen mallin, vaikka siitä yritetäänkin pitää epätoivoisesti kiinni. Juuri nyt Etelä-Afrikan suurimman heimon xhosien keskuudessa on hyvin ajankohtaista miehen ikään tulevien nuorukaisten ympärileikkausriitin läpivienti, koska se toteutetaan aina joko joulukuussa tai kesäkuussa.

Xhosien keskuudessa mies ei ole mies, jos ei ole viettänyt muutamaa viikkoa lähes alasti luonnossa, vuorilla tai pensaissa. Miehen koeaika alkaa nuorukaisen ympärileikkauksella savumajassa ja kirurgina toimii aina paikallinen poppamies, ja hyvin usein kohtalokkain seurauksin. Pelkästään viime vuoden aikana xhosien asuinalueella Western Capessa on kuollut jo lähes sata nuorukaista verenmyrkytykseen tai muihin infektioihin ja ainakin saman verran nuoria on menettänyt joko koko peniksensä tai osan siitä.

Miehen malli on kuitenkin xhosien keskuudessa niin vahva, että sellainen nuorukainen, joka ei suostu ympärileikkausriittiin osallistumaan nimenomaan luonnossa, ja poppamiehen toteuttamana, menettää yhteisössä kaikki oikeutensa. Et pääse naimisiin eikä sinua hyväksytä koskaan mieheksi, vaan jäät loppuiäksesi pojaksi. Myös silloin, jos menetät riitissä peniksesi, joudut hyljeksityksi, koska et ole enää mies.

Ympärileikkausriitin asema on vahvistunut

Vaikka ajat ovat muuttuneet ja xhosien keskuudesta on noussut mm. nykyisen Etelä-Afrikan perustaja, Nelson Mandela ja hänen seuraajansa Thabo Mbeki, tuosta riitistä pidetään edelleen epätoivoisesti kiinni. Itse asiassa sen asema on vahvistunut, sillä rotusorron aikana myös xhosat alkoivat sitä osaksi halveksia, koska heidän valkoiset hallitsijansa pitivät sitä primitiivisenä.

Nyt riitin asema on vahvistunut, koska sen sanotaan vahvistavan xhosa-kulttuuria. Mutta millainen on sitten tämän päivän xhosa-mies? Kun aiemmin hänen tehtävänsä oli hankkia perheelleen elanto, nyt pääosa xhosa-miehistä istuu townshipeissä työttöminä ja toimettomina. Tämä ei ole suinkaan kokonaan heidän vikansa, mutta osaksi kuitenkin. Sen vielä jotenkin ymmärtää, että rotusortohallinnon kaataneet xhosa-miehet ovat kouluttamattomia ja sen takia myös työttömiä, koska he käyttivät nuoruutensa epäoikeudenmukaisen hallinnon kaatamiseen.

Mutta kun hyvin suuri osa heidän jälkeläisistään kopioi miehen mallin suoraan isältään ja valitsevat mieluummin työttömyyden ja toivottomuuden, kuin koulunkäynnin, niin jotain perusteellista xhosa-kulttuurin miehen mallissa on todella vialla. Tosin xhosat eivät ole siinä mielessä nykypäivänä suinkaan poikkeus, kuten Espoon traagiset tapahtumat jälleen kerran osoittivat.

Lähteet: YLE Uutiset / Tapio Vestinen, Kapkaupunki

Lue seuraavaksi