Galileo-satelliittien rakentajat valittu - järjestelmä käyttöön vuonna 2014

Eurooppalaisen Galileo-paikannusjärjestelmän rakentaminen pääsee vihdoin vauhtiin, kun EU päätti satelliittien rakentajasta. Valinta oli takaisku EADS-konsernille ja sen suomalaiselle alihankkijalle Patrialle.

tiede
Satelliittipaikannusjärjestelmän havainnekuva.
ESA

Euroopan unionin liikennekomissaari Antonio Tajani ilmoitti torstaina Brysselissä, ketkä saavat eurooppalaisen Galileo-satelliittipaikannushankkeen tavoitellut urakat.

Järjestelmän käynnistämiseen tarvittavat neljätoista satelliittia rakentaa saksalainen OHB System, ja ranskalainen Arianespace toimittaa ne avaruuteen venäläisillä kantoraketeilla.

Satelliittiurakoita oli tavoitellut myös EADS-konsernin avaruusyksikkö Astrium, joka on suunnitellut satelliitin ja rakentaa niistä neljä ensimmäistä. OHB voitti tarjouskilpailun halvemmalla hinnalla.

Patria menetti aliurakat

Astriumin neljään satelliittiin toimittaa hyötykuorman kontrolliyksikön suomalainen Patria, mutta kun Astrium hävisi kilpailun pääurakasta, menetti myös Patria tavoittelemansa tilauksen.

- Avaruusliiketoiminnan kannalta tuollainen pitkä ja vakauttava tilaus olisi ollut merkittävä, sanoo liikentoimintajohtaja Pasi Niinikoski Patrialta.

- Nyt Patrian mukanaolo riippuu Astriumin menestyksestä jatkossa.

Astrium kilpailee loppujen satelliittien rakennusurakasta, ja EU:n komissio totesi torstaina, että valmistaja ratkaistaan Astriumin ja OHB:n välillä hintatarjouksen perusteella.

Satelliitteja on kaikkiaan tarkoitus rakentaa vähintään 22, alun perin jopa 30, joten kilpailtavaksi jää vielä ainakin neljän satelliitin valmistus, ehkä enemmänkin.

Käyttöön vuonna 2014

EU:n liikennekomissaari Tajani sanoi, että Galileo on käyttövalmis vuoden 2014 alussa.

Hanketta seuraava Tekesin teknologia-asiantuntija Pauli Stigell sanoo, että tavoite on mahdollisuuksien rajoissa, joskin valmistajan vaihtaminen lennossa tuo pientä aikatauluriskiä.

Galileo on valmistajiensa mukaan amerikkalaista GPS-järjestelmää tarkempi ja nopeampi. Sitä on suunniteltu jokamiehenkäytön ohella viranomaisten avuksi muun muassa meripelastustehtävissä. Myös siviili-ilmailun suunnistusjärjestelmä on tarkoitus uudistaa Galileon avulla.

Lasku veronmaksajille

Galileon lopullista hintaa ei tiedä kukaan, arvailut liikkuvat neljän miljardin euron tuntumassa tai yli. Hankkeen kehittely on maksanut miljardin sijasta kaksi.

Alunperin mukana olleet yksityiset rahoittajat vetäytyivät vuonna 2006, ja rahoittaminen jäi EU:n jäsenvaltioille eli siis veronmaksajille. Galileoon on käytetty muun muassa käyttämättä jääneitä maatalosutukiaisia.

Viime vuonna Euroopan tilintarkastustuomioistuin moitti Galileo-projektia asioiden huonosta valmistelusta ja huonosta johtamisesta.

Lähteet: YLE Uutiset / Ahti Kaario