1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Autoala hakee Detroitista uutta vauhtia

Yhdysvaltain autoteollisuus hakee uutta alkua Detroitin autonäyttelystä. Takana on historiallisen vaikea vuosi, jolloin valtion väliintulo pelasti alan perikadon partaalta. Amerikkalaiset autonvalmistajat ovatkin päässeet esittelemään parantuvia myyntilukuja. Esillä näyttelyssä on ennätyksellisesti yli 40 uutta automallia.

Ulkomaat
Miestanssijoita tummissa puvuissa Detroitin autonäyttelyssä Volkswagenin uuden coupe-auton prototyypin ympärillä.
Tannen Maury/EPA

Vuoden 2009 auto-ala rypi Yhdysvalloissa historiansa synkimmässä alhossa. Niinpä, kun pohjalta katsoo, tie näyttää käyvän kohti parempaa.

- Usko uuteen nousuun on alalla kova, vakuuttaa Detroitin autonäyttelyn johtaja Doug Fox.

Viime kesän pelastusoperaatiossa valtio pumppasi 57,6 miljardia dollaria autojätti General Motorsin pelastamiseksi. Chrysler otti vastaan valtion apua omassa yritysjärjestelyssään 6,6 miljardia dollaria. Detroitin kolmesta suuresta vain Ford kesti kriisiajan ilman valtion kukkaroa.

Parhaimmassa kunnossa näyttää olevan Ford. Sen joulukuun myynti nousi edellisvuodesta 33 prosenttia. Koviten kriisissä kolhiutunut General Motors puolestaan möi suosikkituotettaan Chevrolet Equinoxia joulukuussa yli tuplasti edellisvuoteen verrattuna. Neljän automerkin yhtiöksi itseään laihduttava GM arvelee varovaisesti ehkä tekevänsä jo tänä vuonna voittoakin.

- Kun keskityimme neljään perusmerkkiimme, Buickiin, Cadillaciin, Chevyyn ja GMC:hen, näyttää markkinaosuutemme vakiintuvan 20 prosentin tienoille, sanoo GM:n hallituksen varapuheenjohtaja Bob Lutz Detroitissa.

Kutistuvat markkinat jaossa

Markkinoissa on kuitenkin aiempaa vähemmän jaettavaa. Kun ennen kriisiä vuonna 2005 Yhdysvalloissa myytiin vielä 17 miljoonaa autoa, viime vuonna kaupaksi meni vain reilut 10 miljoonaa menopeliä. Tämän vuoden menekiksi asiantuntijat ennustavat 11-12,5 myytyä autoa.

Kiina onkin noussut ensimmäisen kerran Yhdysvaltojen ohi suurimmaksi automarkkinaksi. Kiinan autonvalmistajien yhdistys julkaisi maanantaina tilaston, jonka mukaan siellä myytiin vuonna 2009 13,6 miljoonaa uutta autoa.

Detroitissa esitellään ennätyksellisesti yli 40 uutta automallia, monet niistä amerikkalaisittain pieniä malleja.

- Yritysten on kiinnitettävä huomiota taloudellisuuteen, tehokkuuteen ja ympäristövaatimuksiin, sanoo Fordin hallituksen puheenjohtaja Bill Ford.

Tosin katumaasturit, luksusautot ja avolavamaasturit pysyvät näyttelyssä näyttävästi kuvassa mukana kriisistä huolimatta.

Parin viime vuoden tapaan Detroitissa katsotaan vieläkin kauemmaksi. Näyttely on tilaisuus esitellä myös tulevaisuus konsepteja, kuten kehitteillä olevaa sähköautojen tekniikkaa. Osana valtion pelastusohjelmaa verovaroja on ohjattu juuri tällaiseen kehitystyöhön. Monet sähköautoon liittyvät ongelmat odottavat kuitenkin yhä ratkaisuaan.

- Akut ovat kalliita ja niiden tehokkuus on vielä alhainen. Niinpä keskitymme väliaikaisten ratkaisujen kehittämiseen, kuten hybridiautoihin ja plug-in-hybridiautoihin. Ne ovat välietappi matkalla kohti sähköautoa, sanoo autoalan analyytikko John Casesa.

Poliitikot paistattelivat valokiilassa

Detroitin näyttelyn ensimmäisinä päivinä näyttelylattialla on pyörinyt huomattava määrä kunniavieraita Washingtonista asti. Poliitikot onnittelevatkin Detroitissa jo itseään amerikkalaisen autoteollisuuden pelastavina enkeleinä.

- Veronmaksajien rahojen käyttö oli hyvä sijoitus teollisuuteen, joka kaipasi vähän piristysruisketta, sanoi liikenneministeri Ray LaHood.

Ajan merkki autoalan ja politiikan käsikynkästä lienee ollut se, että kongressin johtohahmot lounastivat yhdessä Detroitin autojohtajien kanssa samassa pöydässä.

- Olemme nähneet täällä optimistista johtajuutta, joka auttaa alaa kilpailutilanteessa ja pitää Amerikan ykköspallilla. Uskomme autoteollisuuden menestykseen maassamme ja kiitämme kaikkia, joka edesauttavat kehitystä eteenpäin, sanaili puolestaan edustajainhuoneen puhemies Nancy Pelosi.

Valtiolla on toiveita saada ainakin osa autoteollisuuden hätäavustaan takaisin. GM ilmoitti ennen joulua, että se aikoo maksaa avun lainaosuuden korkoineen takaisin kesäkuuhun mennessä.

Lähteet: YLE Uutiset / Olli-Pekka Sulasma

Lue seuraavaksi