JOY-kampanja nostaa kulttuuriympäristöjen arvostusta

Pohjalaismaakunnista on ilmoittautunut useita yhteisöjä kansalliseen kulttuuriympäristökampanjaan. Suomen Kotiseutuliiton koordinoiman kampanjan tavoitteena on nostaa kulttuuriympäristöjen arvostus samalle tasolle luonnonympäristöjen kanssa.

kulttuuriympäristö
Sannanranta halutaan säilyttää kesämökkialueena. Talviasuminen muuttaisi alueen luonnetta voimakkaasti.YLE / Aki Kopsala

JOY eli Jokaisen Oma Ympäristökampanjaan ovat ilmoittautuneet muun muassa Kokkolan ja Ähtärin kaupungit, Toivosen Eläinpuisto ja Talonpojanmuseo sekä Vähäkyrö-seura.

Mukaan ilmoittautuneet muun muassa järjestävät vuoden aikana JOY-kampanjan merkeissä erilaisia tapahtumia. Samalla pyritään parantamaan kulttuuriympäristöä vaalivien järjestöjen, viranomaisten ja muiden tahojen yhteistyötä. Tavoitteena on muodostaa kansalaisten toimintaverkosto, jossa on mukana satojatuhansia ihmisiä.

Kampanjavuosi avattiin torstaina Helsingissä. Avajaisiin osallistui noin 200 eri yhteisöjen edustajaa.

– JOY-kampanja on poikkeuksellisen tärkeä. Tarvitsemme laajaa, ruohonjuuritasolla toimivaa aktiivisuutta kulttuuriympäristön vaalimiseksi, totesi kampanjan suojelija Jorma Ollila avajaispuheessaan.

– Alkaneella kulttuuriympäristökampanjalla on myös tärkeä rooli oikeanlaisen, tasapainoisen ympäristötietoisuuden kasvattamisessa Suomessa, sanoi Ollila

Lähteet: YLE Keski-Pohjanmaa