Kulttuuriympäristö tapetille JOY-kampanjassa

Keski-Suomen museo, Jyväskylä Seura sekä Jyväskylän Asukkaiden Paikallisagenda JAPA ovat mukana eilen avatussa valtakunnallisessa JOY-kampanjassa. JOY eli Jokaisen Oma Ympäristö -kampanja tähtää kulttuuriympäristön arvostuksen ja hoidon parantamiseen.

kulttuuriympäristö
Petäjäveden uusi ja vanha kirkko ympäristöineen on Museoviraston mukaan valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö.
Petäjäveden uusi ja vanha kirkko ympäristöineen on Museoviraston mukaan valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö.YLE Keski-Suomi

Kampanjan tavoitteena on nostaa kulttuuriympäristön arvostus samalle tasolle luonnonympäristön arvostuksen kanssa. Samalla pyritään parantamaan kulttuuriympäristöä vaalivien järjestöjen, viranomaisten ja muiden tahojen yhteistyötä.

Mukaan ilmoittautuneet järjestävät vuoden aikana JOY-kampanjan merkeissä muun muassa erilaisia tapahtumia. Samalla pyritään parantamaan kulttuuriympäristöä vaalivien järjestöjen, viranomaisten ja muiden tahojen yhteistyötä. Tavoitteena on muodostaa kansalaisten toimintaverkosto, jossa on mukana satojatuhansia ihmisiä.

- JOY-kampanja on poikkeuksellisen tärkeä. Tarvitsemme laajaa, ruohonjuuritasolla toimivaa aktiivisuutta kulttuuriympäristön vaalimiseksi, totesi kampanjan suojelija Jorma Ollila avajaispuheessaan.

- Alkaneella kulttuuriympäristökampanjalla on myös tärkeä rooli oikeanlaisen, tasapainoisen ympäristötietoisuuden kasvattamisessa Suomessa, Ollila sanoi.

Kampanja nojaa perustuslain tekstiin, jonka mukaan vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille, aja sen vuoksi meillä kaikilla on sekä velvollisuus että oikeus vaikuttaa oman ympäristömme asioihin. Kansalaiset, viranomaiset ja päättäjät on saatava näkemään ja ymmärtämään arkisen ympäristömme arvo ja monimuotoisuus.

Valtion voimavarat kulttuuriympäristötyöhön niukkenevat – kansalaisjärjestöjen työn ja asiantuntemuksen merkitys kasvaa, yksityisiä ponnistuksia tarvitaan, varsinkin paikallisesti, kerrotaan kampanjan nettisivuilla.

Kampanjan mukaan kunnissa ei ole riittävästi tietoa ympäristöarvoista eikä niiden merkitystä useinkaan tunnusteta. Valtakunnallisesti merkittävien kohteiden seurantaan ja kuntien ohjaukseen ei aluehallinnolla ole riittävästi voimavaroja. Nämä puutteet luovat yhdessä noidankehän, joka johtaa kulttuuriympäristöarvojen vähättelyyn ja sitä tietä niiden vähenemiseen ja tuhoutumiseen, kampanjassa todetaan.

- Vuosisatojen kuluessa syntyneet kulttuuriympäristökohteet voivat tuhoutua tehokkuuden ja taloudellisuuden nimissä. Kansalaisten, päätöksentekijöiden ja viranomaisten havahduttaminen JOY-kampanjalla on oiva keino saada kulttuuriympäristön vaaliminen kaikkien yhteiseksi päämääräksi.

Kampanjavuosi avattiin torstaina Helsingissä. Avajaisiin osallistui noin 200 eri yhteisöjen edustajaa. Kampanjaa koordinoi Suomen Kotiseutuliitto. JOY-kampanjaan on ilmoittautunut tähän mennessä 115 yhteisöä.

JOY Jokaisen Oma Ympäristö - Kulttuuriympäristökampanja 2010 on kansalaisten yhteinen, ruohonjuuritason kampanja kulttuuriympäristön arvostuksen ja hoidon parantamiseksi. Kampanjan suojelijana toimii Jorma Ollila, Nokian hallituksen puheenjohtaja.

Lähteet: YLE Keski-Suomi