Laivojen hylkyjä tuhoava mato ujuttautui jo Itämerellekin

Maailman merien arvokkaita laivahylkyjä tuhoava laivamato on levinnyt myös Itämerelle. Itämeren sata tuhatta hylkyä ovat tähän asti olleet turvassa, koska laivamato on karttanut Itämeren vähäsuolaista vettä. Nyt matoja on kuitenkin havaittu eteläisellä Itämerellä ja Tanskan salmissa. Laivamato on saanut pontta merten lämpenemisestä ja lähestyy nyt jo Suomenkin vesiä. Puuhylyille laivamato on varsinainen peto.

kulttuuri

Tanskan salmissa ja eteläisellä Itämerellä on havaittu yhä enemmän laivamatoja, kertoo tutkija Stefan Wessman merimuseosta. Hänen mukaansa tilanne on siellä jo erittäin huolestuttava.

- Puualus häviää jopa kuukausissa tai ainakin muutamassa vuodessa uppoamisestaan, jos laivamadot pääsevät sen kimppuun, Wessman kertoo.

Historialliset alukset ovat olleet merenpohjassa jo niin kauan, että niille uusimman tutkimuksen apu on aivan liian myöhäinen. Suurin osa ehti kärsiä ennen kuin alan tutkimus edes alkoi.

Itämeressä on varovaisenkin arvion mukaan sata tuhatta historiallista laivanhylkyä. Suomen vesiltä hylkyjä tunnetaan noin 1 500, joista puolet on historiallisia, mutta suurin osa lienee yhä löytämättä, Wessman kertoo.

Laivamato on niiden lisäksi kirous myös nykyiselle laivaliikenteelle. Saksassa ja Tanskassa satamat ovat jo kokeneet isoja menetyksiä, kun niiden puurakenteet ovat kadonneet matojen suuhun. Tanska on sen vuoksi luopumassa puisista satamarakennuksista.

Pahimmillaan mato kotiutuu Itämereen

Hylkyjen pelastamiseksi mietitään nyt keinoja EU:n vastikään alkaneessa Wreck Project -hankkeessa. Yhtenä jo käytössä olevana keinona on hylkyjen peittäminen.

Wreck Project tutkii myös ilmastonmuutoksen vaikutusta laivamatojen leviämisessä. Stefan Wessman on mukana vastikään alkaneessa EU-projektissa, joka pyrkii etsimään sekä syitä että lääkkeitä laivamatojen leviämiseen. Tutkijoiden mukaan mato-ongelman yksi syy on ilmastonmuutos.

- Todennäköisesti ilmastonmuutos vaikuttaa, mutta projekti pyrkiii selvittämään tarkan syynä. Se saattaa olla veden lämpeneminen tai myrskyjen lisääntyminen, Wessman kertoo.

Pahin vaihtoehto olisi se, että mato on oppinut sopeutumaan jatkuvasti muuttuvaan elinmpäristöön ja kykenee vastedes myös lisääntymään Itämeressä. Myrskyt puolestaan selittäisivät laivamatojen leviämistä siten, että voimakas aaltoilu tuo madoille käypää suolaista vettä Tanskan salmien kautta.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Anniina Wallius