Rakentaminen ja luonnonsuojelu vastakkain Itä-Helsingissä

Helsingin etsii vaihtoehtoja Östersundomin rakentamiseen. Uuden alueen rakentamisen suunnittelu vaatii asutun ympäristön ja luonnonsuojelualueiden yhteensovittamista.

Östersundom
Kapellvikin Natura -alue ÖstersundomissaYLE/ Laura Honkimäki

Pääkaupungin kehittämisen ja laajentamisen painopiste on idässä Sipoon liitosalueiden myötä.

Lähiaikoina on valmistumassa esiselvitykset Östersundomin raideratkaisusta. Vaihtoehtoina ovat joko metron jatkaminen tai pikaraitiotie Itäkeskuksesta itään.

Valtaosa uudesta asutuksesta sijoittuu Porvoon moottoritien ja Uuden Porvoontien väliselle alueelle sekä Landbon asuinalueelle, kertoo Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston virastopäällikkö Tuomas Rajajärvi.

– Meidän ajatus oli se, että säilytetään tää Sipoonkorpi mahdollisimman kokonaisena ja sitten nämä naturat muodostaisivat tavallaan viherkäytäviä, jotka yhdistäisivät tämän ison Sipoonkorven mereen.

– Sitten on tullut esille myös sellaisia asioita, että voisiko jonkun osan Natura-alueesta korvata jollain toisella, jonkun mahdollisen metroaseman ympäristössä vaiko ei. Suomessa ei ole koskaan tällaista tilannetta ollut, että oltaisiin pohdittu onko naturalle vaihtoehtoja. Muualla Euroopassa kyllä, Rajajärvi tähdentää.

Muun muassa Uudenmaan ympäristönsuojelupiiri on tyrmännyt rakentamisen Helsingin Östersundomin lintuvesien rantaan. Östersundomin suojellut rantaruovikot ovat pitkälti alueen maatalouden ravinnepäästöjen muodostamia.

Lähteet: YLE Helsinki