Etelä-Pohjanmaa kilpailee matkailueuroista avaruusmatkailun kanssa

Matka 2010 -messujen ulkomaanosastot ovat toinen toistaan komeampia. Nyt lomamatkalle voi lähteä vaikka avaruuteen. Pohjalaismatkailussa luotetaan yhä hiljaisuuteen ja aakeaan laakeaan. Pitäisikö matkailukurssia muuttaa?

matkailu
Provinssirockin yleisöä.
Provinssirock 2007Hans-Mikael Holmgren / YLE

Kun viereisellä osastolla markkinoidaan matkoja avaruuteen, vaatii eteläpohjalaismatkailun ja hiljaisuuden markkinoiminen "pokkaa".

- Ei matkailussa suuri ole aina kaunista. Jos matkailukohde ja matkanjärjestäjä kohtaavat, voi menestystuotteeksi nousta hyvin pienikin asia tai elämys, muistuttaa Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Ulla Jussila.

Pohjalaiset jälleen yhteisosastolla

Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy ja Pohjanmaan Matkailu ovat tehneet jo vuosia yhteistyötä Helsingin matkamessuilla.

- Tänä vuonnakin mukana ovat kaikki pohjalaiset kohteet Ähtärin Eläinpuistosta eteläpohjalaisten maatilamatkailutilojen kautta Pohjanmaan rannikon kohteisiin, sanoo Ulla Jussila.

Eteläpohjalainen matkailu vetää edelleen suurten tapahtumien johdolla.

- Tangomarkkinat, Provinssirock ja Vauhtiajot ovat matkailuvirtojen kärjessä, toimitusjohtaja Jussila tietää.

Palveluasenteet kohdallaan

Tilastojen mukaan Etelä-Pohjanmaalla on matkailuyöpymisiä vuodessa yli 600.000. Näistä vain nelisen prosenttia on ulkomaalaisten.

- Tästäkin määrästä osa on työnsä puolesta matkailevien yöpymisiä, kertoo toimitusjohtaja Ulla Jussila Etelä-Pohjanmaan Matkailusta.

Kasvupotentiaalia ulkomaalaisten matkailussa siis on.

- Pohjalaisten palveluasenne on kohdallaan, mutta kielitaidossa ja esimerkiksi matkailumateriaalin kehittämisessä on edelleen työsarkaa, muistuttaa Ulla Jussila.

Mitä näyttäisit matkailijalle?

Mitä matkailukohteita tai pohjalaisuuteen liitettäviä asioita esittelisit Etelä-Pohjanmaalle tai Pohjanmaalle? Kehitämmekö me matkailullisesti oikeita asioita? Onko eteläpohjalisista ja pohjalaisista mediassa muodostunut kuva hyvä vai huono matkailuvaltti?