1. yle.fi
  2. Uutiset

Kulttuurimatkat lisäävät suosiotaan

Erilaisiin teemoihin sidottu kulttuurimatkailu on viime vuosina jatkuvasti kasvanut. Kuluttajat kaipaavat seuramatkojen sijaan yhä enemmän heille räätälöityjä erikoismatkoja. Muutoksen taustalla on myös matkatoimistojen yritys pysyä mukana kiristyneessä kilpailussa.

kulttuuri
Teemamatkojen mainoksia matkailumessuilla
YLE

Legendaarisesta Beatles-yhtyeestäkin voi nykyään leipoa vaikkapa matkatoimiston tuotteen. Beatles-matka Liverpooliin, yhtyeen kotikaupunkiin pitää sisällään vierailut tähtien lapsuudenkodeissa, Beatles-museossa ja Cavern-klubilla. Matkalla kuullaan Beatles-esitelmää ja tietysti eri yhteyksissä soi teemaan sopiva musiikki. Neljä päivää kestävä matka maksaa reilut tuhat euroa.

Muun muassa kyseistä Beatles-matkaa kauppaavan Lomalinjan myyntijohtaja Sari Mäkinen sanoo, että heidän kulttuurimatkoillaan on mukana aina kyseisen aiheen tuntija.

- Oleellisinta on, että matkalla on aina mukana asiantuntija, joka tuntee nimenomaan kyseisen kulttuurimatkan annin ja pystyy sen antamaan ja kertomaan mahdollisimman hyvin asiakkaille.

Suomen matkatoimistoalan liiton toimitusjohtajan Heli Mäki-Fräntin mukaan suomalaisten matkustamisessa on tapahtunut muutos.

- Ihan selvästi ihmiset kaipaavat paljon tekemistä lomamatkoilta, että ei enää haluta vaan lähteä löhöämään sinne rannalle, Mäki-Fränti sanoo.

Erikoismatkoilla pysytään kilpailussa mukana

Vaikka muutoksessa painavat sii myös asiakkaiden mieltymykset, taustalla piilee paljon suurempi syy. Perinteisten matkatoimistojen eli välittäjien kauppa on kärsinyt, kun nettipalvelut ovat parantuneet, lentoyhtiöt ja hotellit ovat kasvattaneet itsenäistä myyntitoimintaansa ja lisäksi yleinen kilpailu on kiristynyt. Tästä syystä matkatoimistot ovat itse ryhtyneet matkanjärjestäjäksi tarjoamalla asiakkaille esimerkiksi teemoitettuja erikoismatkoja.

Ja luonnollisesti teemat ovat niitä, jotka uppoavat keskeisimpiin kohderyhmiin, kuten vaikkapa eläkeläisiin. Kulttuurimatkoilla suunnattaan vanhoille sotatantereille, luostareihin ja pyhiinvaelluspaikoille, mutta myös esimerkiksi Stieg Larssonin kirjojen tai englantilaisten Sydämen asialla ja Emmerdale -tv-sarjojen tapahtumapaikoille.

Jotkin matkanjärjestät tekevät kulttuurimatkoja eri maanosiin siten, että matkailija voi tutustua alkuperäisväestön elämänmenoon. Jotkut kulttuurimatkat on suunnattu aktiivisille harrastajille, jolloin asiakas voi matkustaa vaikkapa ulkomaille taiteilijoiden vetämille maalaus- tai valokuvauskurssille.

Perinteisestä seuramatkasta kulttuurimatkat eroavat siinä, että niissä ohjelma on tiukka ja omaa aikaa on selvästi vähemmän.

Heli Mäki-Fränti huomauttaa, että aktiivinen loma voi kuitenkin toimia hyvänä vastapainona työlle.

- Ne ei siinä perimmäisessä tarkoituksessa ole välttämättä edes mitään lepolomaa, mutta se on irtiotto siitä arjesta. Suomalaiset on muuttuneet ylipäätään kuluttajakuntana. Ennustetaan että trendi kasvaa jatkossakin, että halutaan tehdä juuri minulle sopivia ja räätälöityjä matkoja.

Lähteet: YLE Uutiset / Antti Karhumäki

Lue seuraavaksi