Suomalaiset eivät innostu nettiruokakaupoista

Netissä toimivat ruokakaupat eivät ole lyöneet itseään läpi Suomessa. Nettiruokakauppojen heikko menestys johtuu pitkistä kuljetusmatkoista ja korkeista kuljetuskustannuksista. Korkeat kustannukset ovat pitäneet myös suurimmat ruokakaupat erossa nettimyynnistä.

Kotimaa
Ruoka.netin etusivu.
Ruoka.netin etusivu.YLE

Nettiruokakauppoja löytyy Suomesta vain kourallinen, mutta esimerkiksi Britanniassa ruoan nettimyynnistä on kehkeytynyt tuottoisa myyntimuoto.Suomen vanhimman nettiruokakaupan Ruoka.netin toimitusjohtajan Jyri Stenbergin mukaan alan menestystä jarruttavat Suomessa etenkin pitkät välimatkat.

- Suomessa ja Helsingissäkin on vielä aika vähän asiakkaita ja yrityksiä verrattuna esimerkiksi Lontoon kaltaiseen metropoliin, Stenberg toteaa.

Stenbergin mukaan ruoan nettimyynnin kehittymistä on Suomessa hidastanut myös kuluttajien piintyneet ostotottumukset. Suomalaiset suosivat edelleen perinteisiä ruokakauppoja, eikä nettimyynnillä toistaiseksi ole ollut keinoja horjuttaa näitä tottumuksia. Tämä kävi ilmi nopeasti helsinkiläisessä S-Marketissa.

- Mielestäni siinä [ruoan nettimyynnissä] ei ole mitään järkeä. Pääsen yhtä nopeasti Siwaan tai johonkin muuhun kauppaan, lataa Atte Kortman.

- Olen samaa mieltä. Asun Alepan vieressä, joten en tarvitse nettikauppaa, sanoo Kim Jaakkola Kortmanin vierestä.

Toiset eivät halua antaa ostoksiaan vieraisiin käsiin.

- Ostan ruokani suoraan kaupasta, sillä haluan varmistaa, että ostamani tuotteet ovat tuoreita, sanoo Jaana Kojo.

Kuljetuskustannukset nostavat nettimyynnin hintaa

Verkossa toimivat ruokakaupat ovat Suomessa niin vieraita, etteivät monet edes osaa ostaa murkinaansa netistä.

Alalla toimivan Stenbergin mukaan ruoan ostaminen verkkokaupasta ei kuitenkaan ole vaikeaa, sillä se vaatii vain kirjautumisen kaupan sivuille. Tämän jälkeen tuotteet valitaan virtuaaliseen ostoskoriin, jonka jälkeen valitaan itselle sopiva toimitusaika.

Ostaminen on siis helppoa, mutta kuljetuskuluista johtuen kalliimpaa kuin tavallisessa ruokakaupassa.

Stenbergin mielestä ruoka ei ole nettikaupoissa kohtuuttoman kallista, vaan hinnat pyörivät tavallisten lähikauppojen hintojen tasolla.

Päivittäistavarakaupan toimitusjohtajan Osmo Laineen mukaan netissä myytävän ruoan hinta on kuitenkin niin kallis, että Suomen suurimmat ruokakaupat eivät ole siitä vielä juuri innostuneet.

- Se on nähty kannattamattomaksi ja nyt haetaan kannattavampia ratkaisuja ja sitä kustannustasoa, jolla kuluttaja tämän palvelun hyväksyy, Laine sanoo.

Lähteet: YLE Uutiset / Joonas Laitinen