Tuoksulla myydään majoitustilaa

Tuoksumarkkinointi tekee yhä vahvemmin tuloaan myös Suomeen. Hotelliketju Holiday Inn otti remontin yhteydessä käyttöön oman tuoksun, jonka on tarkoitus tehostaa hotellista jäävää aistimuistoa. Tulevaisuuden älytaloissa eri huoneissa löytyy omia tuoksujaan.

Kotimaa

Hotelliketju Holiday Inn myy majoitustilaa tuoksulla.

Restel hotel groupin tuotemerkkipäällikkö Timo Vehmas kertoo, että kansainvälisen hotelliketjun omistajataho on halunnut ominaistuoksulla lisätä asiakkaiden viihtymistä. Hänen mukaansa tuoksumuisto vahvistaa muistijälkeä.

- Miellyttävänä koetun tuoksun muistaa vuosien jälkeenkin, hyvänä esimerkkinä monella on muistijälkiä lapsuudesta, mummon tekemät lihapullat tai pullat moni muistaa, Vehmas kuvailee.

Onko tuoksumarkkinointi sitten allergisille piinallista?

- Tuoksu on hyvin mieto, se pikemminkin aistitaan kuin haistetaan, paljastaa Vehmas. - Kun kyseessä on maailmanlaajuinen ketju, jolla on valtava asiakasmäärä, allergiset on otettu huomioon, Vehmas vakuuttaa.

Kuluttajan muistiin vaivihkaa mieleenpainuva tuoksu on ovelaa markkinointia. Huoneissa ei tuoksu, vaan hajustuslaitteet ovat hotellien auloissa.

- Sekoituksessa on erilaisia elementtejä, puunlastuja, vihreä yrttikokoelma ja valkoista teetä. Raikas sitruunantuoksu ehkä päällimmäisenä, kuvailee Timo Vehmas.

Kaikkiaan ketjuun kuuluu useita tuhansia hotelleja, kymmenissä maissa.

Tuoksumarkkinointia Suomessa myyvän Scentia Oy:n sivuilla kerrotaan, että tuoksun käyttö kasvattaa yrityksen myyntiä. Näistä esimerkkeinä on Yhdysvalloissa tehty tutkimus, jossa sitrustuoksua käytettiin viikon ajan suuressa kauppakeskuksessa. Kyseisellä viikolla ostokset asiakasta kohden lisääntyivät yli 60 prosentilla.

Ruotsissa yhteistyössä ICA-päivittäiskauppaketjun kanssa tehdyssä tutkimuksessa appelsiinien ympärillä käytetty appelsiinin tuoksu kasvatti myyntiä 60 prosenttia ja ostetut appelsiinimäärät olivat yli 100 prosenttia suurempia kuin ennen tuoksun käyttöä, kertoo Scentia.

Lähteet: YLE Lahti