Kuluttajavirasto: Operaattorit kantamaan vastuuta tekstiviestihuijauksista

Yhdysvalloissa Visa on keskeyttänyt maksujen käsittelyn sadalta yritykseltä, jotka ovat huijanneet ihmisiä harhaanjohtavalla markkinoinnilla. Suomen kuluttajaviraston mukaan täkäläisten teleoperaattorien pitäisi toimia samalla tavalla epämääräisten tekstiviestipalveluiden suhteen.

Kotimaa

Kuluttajaviraston mukaan operaattorit vetoavat siihen, että ne ainoastaan välittävät palveluita eivätkä siksi ole vastuussa asiakkaalle koituvista maksuista. Operaattorit kuitenkin hyötyvät rahallisesti palveluntarjoajien kanssa tekemistään sopimuksista. Siksi Kuluttajavirasto katsoo, että operaattorilla on vastuu laskutuksen oikeellisuudesta, mikäli sen yhteistyökumppani on harhauttanut asiakasta.

Kuluttajavirasto pitää ongelmallisina esimerkiksi erilaisia testituloksia tekstiviesteinä kauppaavia teleyrityksiä. Asiakkaalle ei välttämättä kerrota lainkaan tai riittävän selvästi, että hän tekee kestotilauksen maksullisesta tekstiviestipalvelusta.

Visa reagoi asiakkaidensa valituksiin

Yhdysvalloissa Visa hyllytti sata epäeettisesti toiminutta yritystä. Joukossa on esimerkiksi netin ravintolisäkauppiaita, jotka ovat houkutelleet asiakkaita ilmaisilla kokeilupakkauksilla. Tilaajien luottokorteilta on kuitenkin ryhdytty veloittamaan kymmeniä dollareita kuukaudessa.

Maininta kestotilaukseen sitoutumisesta oli saatettu piilottaa esimerkiksi linkin taakse. Asiakkaat eivät onnistuneet sanomaan tilaustaan irti, sillä nettiyhtiöihin ei saanut yhteyttä. Visa piti tilannetta niin vakavana, että se päätti lopettaa kokonaan kyseisten yritysten maksujen käsittelyn.

Lähteet: YLE Uutiset