1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. autot

Täydelliset nykyautot - vain vilkku puuttuu

Onko moderneista autoista unohtunut suuntalaitteistot, vai miksi yhä useampi jättää vilkun käyttämättä? Ilmiö on selvästi nähtävissä uudempien autojen kohdalla tai näin ainakin uskoo toimittaja Juha-Petri Koponen.

autot
Henkilöauton jääpuikkoinen keula talvella
Arja Lento / Yle

2000-luvulla autoteollisuus on ottanut aimo harppauksia eteenpäin. Moottorien tehohyötysuhde on uusilla lukemilla, moni automalli kuluttaa enää sen 5 litraa tai jopa alle satasella, mikä joskus oli vain haave. Autot ovat entistä turvallisempia, tähtiä ropisee törmäystesteissä ja testinuket kiittävät.

Teknisiä innovaatioita, suomeksi keksintöjä, on sellainen lista, että laitteiden käyttöön vaaditaan vähintään välttävät atk-taidot. Löytyy navigaattoria, parkkitutkaa, luistonestoa, nappivaihteet ratissa, dvd-näyttöjä ja tietysti kaukosäätimet jne. Kyllä kelpaa päästellä ja vieläpä hyvällä omallatunnolla, kun auto tupruttaa taivaalle lähes pelkkää vesihöyryä.

Mutta jotain on ilmeisesti näistä nykyautoista unohtunut. Nimittäin vilkut tai ainakin niiden käyttöön tarvittava ns. vilkkuviiksi. Vai mistä kertoo se, että tien päällä säännöllisesti törmää, kuvainnollisesti sanoen autoon, joka ohittaa tällaisen jo lähes museoikäisellä biilillä ajavan ja kaartaa ajoradalla eteen ilman, että vilkku edes vilahtaisi.

Näitä tapauksia näkee paljon moottoriteillä, mutta täysin vieraita ne eivät ole myöskään pienemmillä väylillä. Onko autonvalmistaja keksintökiireiden keskellä unohtanut asentaa vilkun, tuon suuntamerkkilaitteiston.

Vai olisiko syypää tuo ns. inhimillinen tekijä, ratin ja penkin välissä majaa pitävä peltihevon ohjastaja? Jos näin, niin ei voi kuin ihmetellä, että mikä siinä vilkun käyttämisessä on niin vastenmielistä kautta vaikeaa? Meneekö keskivertokuljettajalla ajorytmi sekaisin ja ajonautinto Audin ratissa pilalle, vai onko vilkkuviiksi liian painava tai aivan liian hankalassa paikassa, kun sitä on niin vaikea liikuttaa? Vai eikö autokoulussa tai isin opetuksessa kyseisen laitteen käyttöä ole opetettu?

Toki on myönnettävä, että useimmiten vilkun käyttämättä jättämisestä ei seuraa muuta kuin paha mieli kaltaiselleni moraalinvartijalle (oi aikoja oi tapoja), mutta pahimmillaan peltiromua ja pyörätuolipotilaita.

Taas kerran tituleeraan itseäni motoristiksi, tosimotoristien ja kukkahattusetien harmiksi, ja katson aihetta kaksipyöräisen näkövinkkelistä. Esimerkki:

Auto A ajaa tietä. Sitten auto A tulee risteykseen, hidastaa vauhtia ja kääntyy. Takana tulee moottoripyörä B. Auto A ei ilmoita kääntymisaikeestaan vilkulla. Eikä moottoripyörä B ehdi kissaa naukaista, kun A:n jarruvalot välähtävät ja B:stä tulee Newtonin lakien lailla ilmoja halkova nahka-asuinen lihaköntti. Sitten B:hen sattuu pahasti tai voi olla, että ei ehdi sattua ollenkaan ja B:lle soitetaan vain kirkonkelloja. Laulun sanoja mukaillen turha enää vilkuttaa, kun on jo ojassa.

Lopuksi vielä viikon liikennevinkki. Kun liikenneympyrään ajetaan, ei käytetä vilkkua. Mutta kun sieltä tullaan pois, silloin saa vilkuttaa koko rahalla.

Lue seuraavaksi