Valvomista ei voi harjoitella

Vancouverin olympialaiset alkavat ja moni penkkiurheilija valmistautuu kovaan urakkaan. Suurin osa kisalähetyksistä tulee myöhään illalla tai yöllä, jolloin yöunet jäävät väkisinkin vähiin. Penkkiurheilija ei voi harjoitella olympiaurakkaa varten, mutta Suomen voitto Ruotsista jääkiekossa voisi jopa piristää.

terveys
Ihminen makaa sohvalla
YLE / Pekka Sipilä

Asikkalan terveysaseman ylilääkäri Petri Villa muistuttaa, että tällaisessa poikkeustilanteessakin mahdollisimman normaalin uni- ja päivärytmin säilyttäminen on tärkeää. Samoin oikean ravinnon ja liikkumisen merkitys korostuu.

70 % suomalaisista tarvitsee unta 7-9 tuntia vuorokaudessa. Noin 10 % tulee toimeen kuudenkin tunnin yöunilla. Jotkut pärjäävät vähemmällä unimäärällä kuin toiset.

Mutta univajetta voi kertyä pikkuhiljaa tai joskus voi tulla tilanne, jolloin unimäärä vähenee vaikkapa muutamaksi vuorokaudeksi. Muutaman vuorokauden vaje ei ole elimistölle kovin haitallista ja se voi jopa tehostaakin ihmisen immuunipuolustusjärjestelmää, mutta pitkäkestoisena univajeen vaikutus on päinvastainen.

Geneettinen perimä määrittelee unen tarpeen.Sitä voi harjoittelullakaan muuttaa, eikä varastoon voi nukkua.

- Kyllähän ne meidän isoisät ovat rintamilla kokeneet, kuinka vähemmilläkin yöunilla tullaan toimeen, mutta se oli silloin pakon sanelema tilanne.

Mutta jos yöuni jää lyhyemmäksi täytyy tehdä kuin vuorotyöläiset ja nukkua vähän vaikka päivällä. Noin viikon jälkeen valvominen alkaa jo elimistössäkin tuntua.

Työnantajankin kannalta tilanne on ikävä, jos työntekijä alkaa valvomisen takia oireilemaan. Ärtyneisyys lisääntyy ja tarkkaavaisuus heikkenee ja samalla työteho kärsii.

- Mutta, jos Suomi vaikka voittaa Ruotsin jääkiekossa, niin valvomisella voi oll piristäväkin vaikutus, vähän kuin kofeiinilla, mutta ei sekään univelan syntymistä estä.

Petri Villa ei suostu antamaan kisavalvojille lääketieteellistä apua vaan suosittelee säännöllistä päivärytmiä ja riittävää nukkumista. Mitään poppakonsteja ei ole.

Lähteet: YLE Lahti