Jääradan hurmaa pitkästä aikaa Kokkolassa

Kun autourheiluharrastus iskee, se vie vanhankin miehen mukanaan, sanoo Kokkolan Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Arto Perkkilä. Nyt palo on erityisen suuri, kun Kokkolaan tulee pitkästä aikaa jäärata.

luistinradat
YLE / Petra Haavisto

Lahdenperässä jäärataa varten on varattu 6,5 hehtaarin suuruinen alue. Perkkilän mukaan sinne aurataan urheilullinen rata, jonka pituus tulee olemaan kahden kilometrin mittainen. Jään paksuus on 25-30 senttiä, mikä on riittävästi jääradan tarpeisiin.

Käytöllä tiukat ehdot

Radan käyttöä joudutaan tiukkojen ehtojen vuoksi rajoittamaan melkoisesti. Maaliskuun kahtena ensimmäisenä sunnuntaina järjestetään kuitenkin autourheilun avoimet päivät.

- Edellisenä päivänä aurataan rata auki. Molempina päivinä saadaan ajaa kello 10-19. Sen jälkeen alue suljetaan, koska lupaehdot ovat sen verran kovat, että meillä ei ole resursseja valvoa jäällä muuten liikkuvia. Meidän täytyy valvoa ajoaikoja ja sitä, että sattuuko täällä haavereita, vuotaako jokin auto öljyä… Jos me jätämme radan auki, se kaikki on meidän vastuullamme. Sen takia suljemme radan välillä, sanoo Kokkolan Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Arto Perkkilä.

Ympäristönäkökulmien lisäksi urheiluautoilijat huolehtivat tarkasti myös turvallisuudesta. Millä tahansa menopelillä ei kannata lähteä jääradallakaan kokeilemaan taitojaan aivan äärirajoille asti.

- Kilpa-autot on varustettu tarvittavilla turvavälineillä. Siellä on kunnon penkit, kunnon vyöt, turvakaaret… Sen jälkeen on lähdetty rakentamaan kunnon alustaa, joka tehdään eri olosuhteisiin. Eli huomioidaan ajetaanko sorapinnalla, jäällä vai asvaltilla. Alustarakennetta muutetaan eri vuodenaikojen ja olosuhteiden mukaan. Moottoria on viritetty, vaihdelaatikot ja perät ovat ihan eri sarjaa kuin tavallisissa autoissa, muistuttaa Perkkilä.

Vinkit netistä

Kilpailijat eivät keskenään juurikaan vaihda vinkkejä sen osalta, miten auton saisi liikkumaan entistä nopeammin. Enemmänkin kyse on toisten tarkkailusta.

- Siinä seurataan tarkasti, jos joku toinen pärjää samanlaisella vehkeellä pikkuisen paremmin ja yritetään vakoilla, mistä se johtuu. Mutta kyllä netistä näkee aika äkkiä, miten mikäkin on rakennettu. Sieltä löytyy vinkkejä, paljastaa Kokkolan Urheiluautoilijoiden nokkamies.

Arto Perkkilä muistuttaa kuitenkin, että vinkeistä, vakoilusta ja virityksistä huolimatta ajotaito viime kädessä ratkaisee kilpailijoiden välisen paremmuuden.

Lähteet: YLE Keski-Pohjanmaa