1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. jäätiet

Puunkorjuu sujuu pitkästä aikaa erinomaisesti

Pakkaset ja runsas lumi ovat toistaiseksi haitanneet hyvin vähän puunkorjuuta. Esimerkiksi Stora Enso on päässyt Saimaan ympärillä korjaamaan leimikkorästejä vihdoinkin koneita kantaville maille. Puuta tuodaan myös jääteitä pitkin saarista.

jäätiet
Rekan maksiminopeus on jäätiellä 5 km/h.
YLE Etelä-Karjala

Myös yhtiön metsäkoneyrittäjät ovat täystyöllistettyjä, kuljettajista on jopa pulaa. Vaikka puukauppa on piristynyt huomattavasti viime kuukausina, puun tarve kasvaa jatkuvasti tuotannon normalisoituessa. Stora Enson puunostopäällikön Raimo Summasen mukaan juuri tällä hetkellä tilanne on hyvä.

- Meillähän on erinomaisen hyvä korjuutalvi ja leimikkoreserviä on ollut hyvin käytettävissä. Kevääseen ja kesään asti puutoimitukset näyttävät ihan hyviltä, mutta siitä eteenpäin tarvittaisiin uutta ostoa, sanoo Summanen.

- Meillä puunostomahdollisuudet ovat erittäin hyvät. Kaikenlaisia leimikoita voidaan ostaa. Keväästä eteenpäin peräänkuuluttaisin aktiivista puukauppaa, jatkaa Summanen.

Puun hinnat ovat nyt suunnilleen pitkän aikavälin keskiarvossa.

Kivijärven saarista puuta jäätietä myöten

Luumäen Kivijärven Parkkisaareen johtaa nyt 1,15 metrin paksuinen ja puolitoista kilometriä pitkä jäätie. Se kantaa täydessä puulastissa olevan, hiljaa kulkevan rekan. Kuorma-autoilla puuta on kuljetettu noin kuukausi.

Tietä tehtiin pari kuukautta poraamalla reikiä lumivallien reunustamalle tielle ja nostattamalla vettä jäälle jäätymään muutama senttimetri kerrallaan.

Leutojen talvien jäljiltä saaresta korjataan jopa kolme vuotta sitten ostettuja leimikoita. Saaripuun kuljetus talvisin alkaa olla jo harvinaista ja puun osto riski. Ja kun tämäkin tie maksoi sentään kymppitonnin, pitää myös motteja olla paljon.

- Tästä saarirykelmästä saadaan noin 15 000 mottia. Muutaman sadan kuution takia jäätietä ei kannata tehdä, kertoo Stora Enson ostopäällikkö Raimo Summanen. Saarissa tehdään harvennushakkuita.

Parkkisaaren puut menevät Imatran Kaukopäähän, Lappeenrannan Honkalahden sahalle, Kotkaan ja Anjalankoskelle.

Motot kovilla pakkasilla äärirajoilla

Myös viime vuonna konkursseja pelänneet koneyrittäjät voivat huokaista helpotuksesta. Metsäkoneen kuljettajat tekevät nyt pitkää päivää.

- Täällä sitä melkein eletään. Kotona käydään vaimoa morjenstamassa ja eväät vaihtamassa, kertoo luumäkeläisen metsäkoneyrittäjän Jari Hyypiän koneenkuljettaja Simo Lohi.

Metsäkoneiden hydrauliikka alkaa olla kovilla 25 asteen pakkasessa. Simo Lohi kertoo saaneensa koneen liikkeelle varovaisesti jopa yli 30 asteen pakkasessa. Seisontapäiviä ei ole ollut. Tosin letkunvaihto moisessa kylmyydessä on hyytävää hommaa kuskille.

Paksu lumikerros alkaa vaikeuttaa kulkemista maastossa, mutta suojaa samalla maata koneiden alla. Hieman kiusallista on myös se, että latvuksista pöllähtää melkoinen lumipilvi ympärille puun kaatuessa.

Lähteet: YLE Etelä-Karjala

Lue seuraavaksi