1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmatyynyalukset

Yhteysaluksia hyytyy saaristossa - maanteillä kolaroidaan

Erityisen hankala talvi kiusaa saaristoa. Yhteysalukset hyytyvät, eikä jääteitä saada aurattua. Ilmatyynyaluksista etsitään osaratkaisua ongelmaan. Maanteillä puolestaan viikko on alkanut kolarien merkeissä.

Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Huono ajokeli ei ole saanut autoilijoita höllentämään kaasujalkaa maanteillä. Maanantaina kello 16.30 mennessä poliisin tietoon oli tullut 30 liikenneonnettomuutta.

Helsingintiellä Salossa neljä henkilöä loukkaantui lievästi, kun henkilöauto tuli kolmion takaa toisen auton eteen.

Uudessakaupungissa Vehmaantiellä sattui maanantaiaamulla kahden auton nokkakolari. Molempien autojen kuljettajat loukkaantuivat kolarissa. Toinen kuljettaja vietiin Turun yliopistolliseen keskussairaalaan ja toinen Vakka-Suomen sairaalaan. Pelastuslaitoksen mukaan tie oli tapahtumapaikalla jäinen.

Turun keskustassa on kolaroitu ainakin Ratapihankadulla ja Pohjolansillalla, jossa saksalaisen rekan ja kaupunkiliikenteen linja-auton töytäisy ruuhkautti liikennettä.

Raskas ajoneuvo puolestaan juuttui Turun lentoasemalle johtavalle ajoväylälle tukkien aamun liikennettä. Iltapäivällä rekka ruuttui Raisiossa Ohikulkutien rampille aiheuttaen liikennehäiriöitä.

Samaisella Ohikulkutiellä Piikkiön Kirismäessä sattui myös kolari, joka tukki ajokaistoja.

Lounais-Suomen vakavin onnettomuus tapahtui valtatie kahdeksalla Merikarvialla. Kaksi henkilöä menehtyi iltapäivällä paketti-ja henkilöauton nokkakolarissa. Molemmat menehtyneet olivat henkilöautossa.

Kelirikko pahenee

Saari toisensa jälkeen liittyy kelirikkorinkiin. Onni onnettomuudessa on se, että hiihtoloman takia lasten koulukyydeistä ei tarvitse huolehtia.

Rymättylän Kaita, Hiittisten Rosala II ja Korppoon Falkö jäivät viikonloppuna rannalle jääongelmien takia. Jurmo II koetti vielä tänään saada reitin auki Iniössä.

Velkuan Kivimo ja Parasisten Viken kulkevat vielä hyvin. Kummallakin yhteysaluksella on reitin päässä karjatiloja, joiden rehu- ja maidonkuljetukset vaativat toimivaa yhteyttä monta kertaa viikossa.

Heinäpaaleja pitää kuskata Velkuan Salavaisiin joka viikko, sanoo maanviljelijä Kimmo Raita.

Loskaa, tuiskua ja ohutta jäätä

Tämän talven hankalan tilanteen taustalla on monta seikkaa.

Yhteysaluskalusto on vanhaa, eikä niillä parane hankalassa rännissä ajella.

Yleensä kovien talvien aikana kulkeminen järjestetään jääteillä, mutta nyt niiden teko on ollut paikoin mahdotonta.

Paksun lumikerroksen alla on ollut jo muutaman viikon ajan vettä ja loskaa. Tämän takia auraaminen on ollut työlästä.

Viikonloppuna tuli uusi tuisku, mikä täytti vanhat jäätiet ja nosti lisää vettä lumen alle.

Eristävän lumikerroksen takia jää ei ole päässyt vahvistumaan. Siksi jäälle ei voi mennä raskaalla aurauskalustolla.

Lunta ja loskaa on nyt niin paljon, että moottorikelkat ja mönkijätkin hyytyvät.

- Konstit alkavat olla vähissä, tuskailee traktorin pukilla rymättyläläinen Juhani Ilmalahti.

Ilmatyynyaluksilla lievitystä ongelmaan

Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa pidettiin kriisin takia aamulla kokous. Siellä päätettiin selvittää, voisiko Hiittisten reitille löytyä ilmatyynyalus.

Vänön saarella pelätään ruuan loppuvan, jos Hiittisten yhteyttä ei saada tämän viikon aikana toimimaan.

Yksityinen ilmatyynyalus on jo viime viikolla tuonut lohtua motissa oleviin saariin Nauvossa.

Kelirikko tuli ja yllätti

Kelirikko oli vanhaan aikaan jokavuotinen ilmiö ja siihen osattiin varautua. Kellarista löytyi suolasilakkaa ja orsilta oli poimittavissa kuivaa leipää.

2000-luvulla talvet ovat olleet niin leutoja, että kelirikko-ongelmaa ei ole päässyt syntymään.

Kun yhteysalusliikenteen organisaatio hajautettiin kahteen yksikköön, kelirikko taisi unohtua, pohtii johtaja Veijo Hiukka Arctia Shippingistä.

Aluskantaa ei olla päästy uudistamaan. Esimerkiksi nyt viikonloppuna satamaan jääneet Jurmo II, Rosala II ja Falkö on rakennettu vuonna 1975.