Varusmiehistä ei saada apua lumitöihin

Puolustusvoimilta ei ole luvassa virka-apua VR:n tai kaupunkien lumiongelmiin. Osastopäällikkö Jari Kallio maavoimien esikunnasta toteaa, että virka-avun antaminen muille viranomaisille on armeijan lakisääteinen tehtävä, mutta se on tarkkaan säädeltyä toimintaa.

Kotimaa
Kaksi huoltomiestä kävelee harjat käsissään raiteiden poikki. Heidän takaansa saapuu huoltokone, jonka pyörivät harjat puhdistavat raiteita lumesta.
YLE

- Virka-apua voidaan antaa esimerkiksi räjähteiden raivaamiseen ja etsintätöihin, mutta että tulkinta venytettäisiin lumitalkoisiin, se ei valitettavasti ole mahdollista, sanoi Kallio YLEn Aamu-tv:n haastattelussa.

Ruotsissa liikenneministeri neuvotteli tänään ratojen putsauksesta rautateiden ja puolustusvoimien kanssa.

Suomen varusmiehiä voidaan käyttää aputyövoimana lähinnä tilanteissa, jotka uhkaavat välittömästi ihmishenkiä. Siksi varusmiehiä ei todennäköisesti nähdä pelastamassa myöhästelevää junaliikennettä. Varusmiehiä voi periaatteessa saada työvoimaksi myös maksua vastaan, mutta Kallion mukaan sekään vaihtoehto ei ole kovin todennäköinen.

- Tulkinta olisi aavistuksen verran helpompi. Silti työvoima-avun edellytyksenä on, että sen pitää tukea maanpuolustusta tai sotilaiden koulutusta. Tulkintaa jouduttaisiin venyttämään aika pitkälle, jos lapioitaisiin lunta, joten ei sekään oikein tähän istu, sanoo Kallio.

Kuka tahansa ei voi putsata vaihteita

VR:n ongelmat johtuvat pitkälti lumesta ja jäätyneistä vaihteista. Liikenneviraston mukaan kuka tahansa ei kuitenkaan voi ryhtyä putsaamaan vaihteita.

- Turvallisuussyistä sanoisin, ettei vaihteita voi putsata ellei ole koulutettu siihen työhön. Esimerkiksi Helsingin seudulla on satoja vaihteita ja junia suihkii ohi muutaman minuutin välein, sanoo Länsi-Suomen kunnossapidon aluepäällikkö Veli-Matti Hirvonen liikenneviraston rautatieosastolta.

Hänen mukaansa varusmiehiä voisi käyttää jonkinlaisen pikakoulutuksen jälkeen vain, mikäli työskentelyalue saataisiin rajattua ja työtä johtaisivat kokeneet esimiehet. Nopeaa apua varusmiehistä ei siis olisi.

Samoilla linjoilla on VR:n projektipäällikkö Ossi Ontto. Hänen mukaansa käytettävissä olevien työntekijöiden määrä ei ole ensisijainen kriteeri lumi- ja vaihdeongelmien ratkaisemiseksi. Rata-alueelle pääsee päivän turvallisuuskoulutuksen jälkeen, mutta tehokas ja turvallinen työnteko vaatii kokemusta ja ammattitaitoa.

- Työntekijän pitää tietää, missä ongelmakohdat ovat, kuten vaihteiden kielialueet ja niitä liikuttavat tangot, ja osata puhdistaa ne. Jäätymisongelman syy ei välttämättä näy päällepäin. Lumenajossa taas karkea työ voidaan tehdä koneilla. Lisäkäsiä tarvittaisiin juuri viimeistelyyn, kertoo VR:n projektipäällikkö Ossi Ontto.

Lähteet: YLE Uutiset