1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Mainoksille huomautuksia liiasta seksuaalisuudesta

Lapsille sopimaton seksuaalinen sisältö oli viime vuonna yleisin syy, jonka perusteella mainonnan eettinen neuvosto huomautti mainostajia. Kahdeksan huomautusta annettiin sillä perusteella, että mainos oli lapsille sopimaton. Lisäksi kaksi mainosta sai huomautuksen syrjivästä sisällöstä.

Kotimaan uutiset

Syrjivästä sisällöstä annetut huomautukset liittyivät syrjintään sukupuolen perusteella.

Kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana 70 prosenttia huomautuksista on tullut lapsille sopimattomasta sisällöstä. Neuvosto on ratkaisukäytönnössään vahvistanut, että lapsilla on oikeus olla kohtaamatta kehitystasoonsa nähden sopimattomia seksuaalisia ärsykkeitä tavanomaisessa elinympäristössään.

Viime vuonna huomautuksen saaneista mainoksista neljä oli ulkomainoksia, kaksi verkkosivuilla julkaistuja mainoksia ja kaksi radiomainoksia. Televisio- ja sanomalehtimainoksia oli kumpiakin yksi.

Viime vuonna mainonnan eettinen neuvosto sai yhteensä noin 150 lausuntopyyntöä 65 eri mainoksesta. Suurin osa lausuntopyynnöistä ei antanut aihetta enempään käsittelyyn. Valtaosassa annetuista lausunnoista todettiin, ettei mainos ole hyvän tavan vastainen.

Tänä vuonna yksi kampanja on tähän mennessä saanut huomautuksen.

Lähteet: YLE Uutiset

Lue seuraavaksi