Uuden Myllysillan suunnittelu vie aikaa

Turun Myllysillan korvaaminen uudella ylikululla olisi miljöön kannalta merkittävä päätös. Kaupunkikuvaneuvottelukunnan puheenjohtaja, kaavoitustoimenjohtaja Markku Toivosen mukaan kaikki Turun sillat sijoittuvat herkkään kulttuurimaisemaan, joten päätökset pitää tehdä huolella.

Myllysilta
Turun Myllysilta.
Turun Myllysilta.YLE

Jos kaupunki päätyy uuden sillan rakentamiseen sen ulkomuodosta järjestetään kilpailu tai työ tilataan suoraan tietyltä suunnittelijalta. Markku Toivonen kannattaa suunnittelukilpailua, sillä käytettävissä olisi useampia vaihtoehtoja. Hän korostaisi suunnittelussa sopusuhtaisuutta ja arkkitehtonista laatua.

- Siltojen pitäisi aina olla yksilöitä, joten työssä pitäisi näkyä tietty identiteetti ja omaleimaisuus.

Uusi silta vuodessa utopiaa

Ajatusta rakentaa uusi silta vuodessa Toivonen pitää epärealistisena, sillä suunnittelu vie aikaa. Turun kaupunki pohtii vajoamisesta kärsivän Myllysillan tulevaisuutta tämän viikon aikana. Vaihtoehtoina ovat korjaus tai uuden sillan rakentaminen.

- Vuosi tuntuu lyhyeltä ajalta, jos siihen pitää rakentamisen lisäksi sisällyttää myös mahdolliset kilpailuttamiset ja suunnitteluun vaadittava työ.

Toivonen kavahtaa myös väliaikaista ponttoonisiltaratkaisua. Etenkin, kun liikenne näyttää sujuvan Myllysillan sulkemisesta huolimatta tyydyttävästi.

- Riski on, että tilapäisratkaisu saattaa venähtää kovin pitkäaikaiseksi. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Hirvensalon ponttoonisilta, joka ehti olla käytössä vuosikymmeniä ennen kuin varsinainen silta saatiin aikaiseksi, muistelee Toivonen.

Lähteet: YLE Turku