Routa pureksii Varsinais-Suomen tiestöä - runkokelirikko uhkaa

Kova talvi ja nopeasti lauhtunut sää koettelevat Varsinais-Suomen tiestöä. Routavaurioita on syntynyt runsaasti ja maakunnassa harvinainen runkokelirikko uhkaa keväämmällä teiden kantavuutta.

routa
YLE / Aleksi Hakala

Routavaurioiden suhteen pahin tilanne on Kemiönsaarella, jossa ensimmäisille teille on laitettu jo tammikuussa nopeusrajoituksia ja routaheitoista varoittavia liikennemerkkejä.

- Ensimmäisenä varoitamme autoilijoita liikennemerkein, ja jos tilanne menee oikein pahaksi, joudumme laskemaan ajonopeuksia, kertoo aluevastaava Markus Salminen Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.

Routa on puraissut Varsinais-Suomessa aikaisempia talvia kovemmin.

- Kyllä tänä talvena on huomattavasti enemmän routavaurioita kuin neljänä, viitenä edellisenä talvena. Ja vauriot ovat syntyneet aikaisemmin kuin yleensä eli jo tammikuussa.

Pienemmillä teillä, alemmalla tieverkolla, routatuhoja on havaittavissa kaikkialla.

- Lähes jokaiselta tieltä Varsinais-Suomessa löytyy jonkinlaisia vaurioita, tietää Salminen

Routa aiheuttaa muun muassa päällysteen halkeamia, kun tien runkomateriaali nousee. Tällöin puhutaan routaheitosta.

- Routaheitot saattavat olla hyvinkin jyrkkiä. Auton hallinta voi olla tällaisissa paikoissa vaikeaa, tietää Salminen

Vaikka tilanne on tällä hetkellä paha, helpotusta voi olla luvassa ilman varsinaisia kunnostustöitä. Roudan aiheuttamista haavoista, kuten halkeamista, valtaosa paranee itsestään.

- Seuraamme, miten vauriot kehittyvät. Usein tie laskee itsestään - jos näin ei tapahdu, vauriot on korjattava. Teitä joudutaan mahdollisesti jopa sulkemaan kokonaan.

Vesi laajenee maa-aineksessa

Routavauriot, esimerkiksi routaheitot, johtuvat veden laajenemisesta.

- Tie nousee, kun runko jäätyy eli tien materiaalina käytetyssä aineksessa vesi jäätyy ja laajenee. Laajeneminen voi myös nostaa tien alla olevan maakiven ylöspäin ja näin tehdä tien pintaan heiton, Salminen valaisee.

- Useimmiten routa sulaa itsestään ja tie laskeutuu alas. Jos maakivi nousee ja sen alle menee tieainesta, routaheitto ei pääse laskeutumaan.

Roudan sulaminen voi aiheuttaa keväämmällä kelirikkoa. Pintakelirikko on Varsinais-Suomessa tuttu näky, mutta tällä hetkellä on myös runkokelirikon vaara. Pintakelirikko pehmentää nimensä mukaisesti vain tien pintaa. Runkokelirikko ravistelee tien koko rakennetta.

- Ainekset runkokelirikkoon ovat, koska routa on syvässä. Runkokelirikossa tien kantavuus heikkenee ja tie pehmenee niin, että sitä joudutaan painorajoittamaan eli se ei kestä painavia ajoneuvoja.

- Rannikkoalueella ja Varsinais-Suomessa runkokelirikko on erittäin harvinaista, mutta jo Satakunnan alueelta löytyy teitä, joita joudutaan vuosittain painorajoittamaan.

Tulevien viikkojen säätila määrää pitkälti sen, minkälaisia vaurioita keväämmällä tullaan näkemään.

- Se on täysin säätilasta kiinni. Toivomme, että päivät olisivat lämpimiä ja öisin pikkupakkasta: Tällöin teiden sulaminen olisi hallittua, mikä helpottaisi tilannetta huomattavasti. Jos sattuu huonoin mahdollinen vaihtoehto, että tulee vaikka viikon lämmin sade ja kaikki sulaa nopeasti, niin rakenteet ovat kovilla.

Talvessa myös positiivisia puolia

Talvi ei ole kohdellut tiestöä pelkästään kaltoin. Kiinteän lumipolanteen ansiosta esimerkiksi suurimmillta päällystevaurioilta on vältytty.

- Päällysteiden kunto on parempi tämän talven jälkeen, ja päällystepaikkauksia on ollut paljon vähemmän kuin edellisinä talvina. Myös suolaus on ollut vähäisempää kovien pakkasten takia, kiittelee Markus Salminen.

Lähteet: YLE Turku