Biokaasuauton pakoputkesta tulee hiilidioksidia ja vettä

Biokaasu autojen polttoaineena ei ota edistyäkseen. Uusimpana uhkana on verotus, sillä biokaasulle kaavailtu vero nostaisi sen bensiiniä kalliimmaksi. Biokaasuauton päästöt ovat kuitenkin vain kymmenesosa bensiiniauton päästöistä.

biokaasu
Biokaasuautoa tankataan talvisessa Laukaassa
YLE Keski-Suomi / Simo Pitkänen

Kaasuauton tekniikka on valmista, ja maailmalla niitä onkin jo paljon. Hinnaltaan kaasuauto on perheautoluokassa pyöreästi kymmenen prosenttia tavallista kalliimpi. Kaasuautojen yleistymisen tiellä onkin muna vai kana -ilmiö. Kun ei ole tankkauspaikkoja, autoja ei myydä; ja kun ei ole autoja, ei kannata rakentaa tankkauspaikkoja.

Jos esimerkiksi Jyväskylän Nenäinniemen vedenpuhdistamon biokaasu muutettaisiin polttoaineeksi ja rakennettaisiin sille jakelujärjestelmä, kustannukset olisivat noin yhdeksän miljoonaa euroa.

- Alkuinvestointi on kohtalaisen iso, mutta se maksaisi itsensä takaisin 3-4 vuodessa, sanoo projektipäällikkö Eeli Mykkänen Jyväskylä Innovations Oy:sta.

Maksaisi, jos olisi autoja, jotka tankkaisivat siellä. Keski-Suomessa on tällä hetkellä parikymmentä biokaasulla toimivaa autoa. Niillä ei miljoonainvestointia kuoletettaisi.

- Erittäin keskeisiä toimijoita olisivat kaupungit, kunnat ja isoja automääriä liikennöivät yritykset. He voisivat tehdä yhteistyötä kaasun jakelijoiden kanssa, Mäkinen sanoo.

Kaasuauto käy myös bensalla tai dieselillä

Keuruulainen kuljetusyrittäjä Harri Laurinen on hankkinut yhdeksi jakeluautokseen biokaasukäyttöisen auton. Auto käy joka päivä Laukaassa Keski-Suomen ainoalla biokaasuasemalla tankkaamassa.

- Ei se ole ongelma, siihen pitää vain asennoitua. Tämä biokaasulla ajaminen on muutenkin enemmän asenteesta kiinni monesti kuin mistään muusta, Laurinen toteaa.

Biokaasuautossa on kaksi polttoainejärjestelmää, joten matkalle ei jää vaikkei kaasuasemaa lähimailla olisikaan. Auto vaihtaa polttoainetta omia aikojaan, jos kaasu loppuu.

Puhtain polttoaine

Pakoputkestaan kaasuauto päästää hiilidioksidia ja vettä, muut päästöt ovat erittäin vähäiset. Päästöiltään se onkin nykyisistä polttoaineista puhtain.

Lisäksi biokaasu tuotetaan uusiutuvista lähteistä tai jätteestä. Sen hiilidioksidipäästöt palautuvat sinne mistä ne ovat tulleetkin, tai vähentävät muuta kuormitusta - biokaasu kun on metaania, joka on selvästi hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu.

Lähteet: YLE Keski-Suomi