Lohta moittivasta mainoksesta syntyi kiista

Kasvatuslohen terveellisyyttä mustamaalaava mainoskampanja on aiheuttanut kiistan, kirjoittaa sanomalehti Kaleva. Luontaistuoteliike Lifen mainoksessa väitetään muun muassa, että kalan sisältämät ihmiselle tarpeelliset omega-3-rasvahapot olisivat puoliintuneet entisestä.

Kotimaa
Lohi.
YLE

Mainoksen mukaan lohi olisi muuttunut petokalasta kasvissyöjäksi ja kalaa pitäisi omega-3-rasvahappojen saannin takia syödä nyt joka päivä, kun ennen riitti kahdesta kolmeen kertaa viikossa. Kalan lisäksi mainoskampanjassa väitetään myös muun muassa viljan ja kasvisten ravintosisällön heikentyneen.

Kalakauppiaiden liitto ja kalankasvattajat pitävät mainosta törkeänä hyökkäyksenä ja hyvien tapojen vastaisena.

Kalevan haastattelema Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Leena Räsänen luonnehtii mainontaa täysin harhaanjohtavaksi. Hänen mukaansa mikään suositus ei sano, että kalaa pitäisi syödä nykyään joka päivä. Räsäsen mukaan kala on suomalaisille vasta neljäs omega-3:n lähde. Suurimman osan omega-3-hapoista suomalaiset saavat levitteistä, öljystä ja kasviksista.

- En kerta kaikkiaan usko, että omegahappojen määrä (lohessa) olisi vähentynyt puoleen, Räsänen sanoo.

Life-ketjun toimitusjohtaja Mika Laasonen sanoo väitteiden perustuvan suomalaisiin, englantilaisiin ja yhdysvaltalaisiin tutkimuksiin. Yrityksen verkkosivuilta löytyy viitteitä tutkimuksiin ja lausuntoihin, joihin väitteiden kerrotaan perustuvan.

Laasosen mukaan tarkoituksena ei ole hyökätä kalaelinkeinon kimppuun vaan kiinnittää huomio ravinnon laatuun.

Lähteet: YLE Uutiset