Tekniikka vaihtuu, sielu säilyy

Hot Rod- auto- ja moottoripyöräharrastajia löytyy Joensuun seudulta vajaat 400. Yksi amerikkalaisiin autoihin hurahtaneista on liperiläinen Mika Karvinen. Hänen käsiensä kautta uuteen muotoon on rakentunut yli 100 autoyksilöä.

vanhat autot
MIka Karvinen työstää hiontalaikalla vuoden 1972 De Tomaso Pantera- urheiluautoa.
Mika Karvinen ja vuoden 1972 De Tomaso Pantera.YLE / Lasse Laitinen

Amerikkalainen autoteollisuus elää tällä hetkellä historiansa pahinta kriisiä. Uudet, runsaskulutuksiset autot eivät tahdo mennä millään kaupaksi. Kävi klassisille automerkeille tulevaisuudessa miten tahansa, tulee vanhoilla automalleilla olemaan vielä pitkään oma vankka kannattajakuntansa.

Yksi periamerikkalaisen autoharrastuksen muoto on niin sanottujen Hot Rod- autojen rakennus. Siinä kohtaavat uusi ja vanha. Kori ja ulkomuoto säilytetään suurin piirtein perinteisenä, mutta auton tekninen puoli modernisoidaan. Jälki ei kaikkien mielestä ole välttämättä kaunista, mutta auton sielu pyritään säilyttämään.

- Vanhoissa autoissa on tietenkin oma henkensä ja joskus se menee pilalle liikaa entisöimällä. Itsellänikin on käynyt joskus niin, että kun laittaa vanhaan kaiken uusiksi, niin se ei ole enää sama laite. Parhaimmillaan vanhassa autossa on sopivasti elämän jälkiä, jolla se kertoo oman tarinansa, sanoo Mika Karvinen.

Karvinen hankki ensimmäisen auton Joensuun Rantakylässä asuessaan vuonna 1982. Noina aikoina Rantakylässä pyöri Karvisen mukaan paljon jenkkiautoharrastajia.

- 1970- luvun puolivälissä pikkukossina näitä autoja tuli siellä katseltua. Ensimmäinen autoni oli Chevrolet Bel Air. Senkin jälkeen olen hankkinut ainoastaan amerikkalaisia autoja. En näe itseäni rakentamassa eurooppalaisia autoja. En ole innostunut tästä nykyajan tuning- suuntauksesta. Se ei sytytä minkäänlaisia intohimoja.

40 autoa vuodessa

Syystä tai toisesta tällä hetkellä yksi Karvisen "rassauksen" kohteista on kuitenkin eurooppalainen. Italialaisvalmisteisesta vuoden 1972 De Tomaso Panterasta on määrä syntyä Karvisen käsien kautta uusi kilpa-autoversio.

- Teen kaiken käsillä pellistä. En käytä mitään valmiita lasikuituosia, joita näihin olisi toki saatavilla. Näin tässä jutussa on enemmän haastetta ja sitä kautta saa myös suurimman tyydytyksen. Tekee sitten saman työvaiheen vaikka viisi kertaa, jos se ei ensimmäisellä onnistu.

Karvinen on itse muokannut pitkälti toistasataa autoa. Kahdenkymmenen viiden vuoden aikana hän on omistanut yli tuhat vanhaa autoa. Se tekee keskimäärin 40 autoa vuoteen.

Karvisen ja muiden pohjoiskarjalaisten autoharrastajien kädenjälkiä voi ihailla Joensuun jäähallissa 22.-23. toukokuuta. Siellä järjestetään Joensuu Hot Rod Driversin järjestämä jenkkiautonäyttely. Samana viikonloppuna Ylämyllyn automuseolla Liperissä pyörii Rompetori, jossa voi tehdä vanhoihin autonosiin liittyviä löytöjä.

Lähteet: YLE Pohjois-Karjala / Lasse Laitinen